It seems this browser's JavaScript is down! Please enable it or upgrade to new browser.

TRS - The Recognition Sutra 04

Klik hier voor vorige Artikelen  

TRS - Herkenning Sutra 4
Pratyabhijñā-hrdaya - Rajanaka Kṣemarāja
In Engels vertaald: Hareesh (Christopher D Wallis)

Het is aan te bevelen om eerst aandachtig het TRS – Proloog artikel en eventueel TRS - Herkenning Sutra 1 en  TRS - Herkenning Sutra 2 en TRS - Herkenning Sutra 3  nog een keer te lezen. Sutra 1, 2 en 3 vormen de basis waar verder op wordt doorgeborduurd.

Net zoals het Goddelijke het hele universum als lichaam heeft,
zo bestaat ook het individuele bewuste wezen,

als een indikking van Universeel Bewustzijn,
uit het hele Universum in een microkosmische vorm. || 4 ||

Het Goddelijke heeft het gehele Universum als lichaam. Het individuele bewuste wezen, d.w.z. het kennende subject is een samentrekking van Universeel Bewustzijn. Het bevat het gehele universum in een microkosmische vorm, zoals het minuscule zaad van een gigantische banyanboom.

Het is een traditionele leer binnen het Shaivisme dat het Goddelijke, wiens lichaam het gehele Universum en wiens ziel Universeel Bewustzijn is. Ksemaraja  gebruikt hier dit bekende inzicht om een ​​centraal tantrische leer over te brengen. Omdat het individuele bewustzijn (de mens) simpelweg een ingedikte vorm van Goddelijk Bewustzijn is, moet het lichaam en de geest van het individu eveneens een microkosmos van het gehele Universum zijn. De implicaties hiervan zijn aanzienlijk.

Tantrische theorie van de schepping
In de meeste Indiase filosofieën is het Absolute vrij van elk verlangen. Verlangen wordt gezien als iets laags of vulgairs. Het is dan ook veelzeggend dat het Absolute hier wordt uitgelegd als een aangeboren verlangen om te manifesteren. Het Universum is een latente potentie binnen het Bewustzijn van het Ene. Het verlangt ernaar die potentie te actualiseren, uit liefde voor zichzelf. De eerste stap in die manifestatie is dat Shiva en Shakti zich van elkaar losmaken. Ze worden daarbij niet echt van elkaar gescheiden, maar ze maken zich als het ware enigszins los van elkaar om samen te kunnen dansen. De voorwaarde en de basis van de komende manifestatie is 'transcendente Goddelijkheid'. Anders gezegd, de opperste Leegte, het zuivere Licht van Bewustzijn, is onaangetast door enig verschil. Dit is Tattva #0, de stilte die achter alle geluid schuilt, de stilte die de basis vormt van alle actie. Het is absoluut stil, ongemanifesteerd voor de zintuigen, maar toch constant aanwezig en allesdoordringend. Hier komt Shri-ParamaShiva in beeld die zich niet kan bedwingen om het Universum te manifesteren. Uiteraard in eenheid met zichzelf.  Het is de schepping als emanatie of zelfexpressie van het Absolute. In vormen die alle aspecten van zijn bestaan uitdrukken, van SadaShiva tot en met de Aarde. Daarbij vindt er eerst een vibratie van Bewustzijn als een manifestatie plaats (Tattva #1). Dit verschilt niet van het Licht van Bewustzijn. Het is ‘meer leeg dan de leegte’, een synoniem voor Transcendente Shiva. Deze bestaat alleen  uit de expressie van eenheid van Bewustzijn.

Pas daarna verschijnt Het ook als alle andere Principes van de Werkelijkheid, zijnde bijvoorbeeld de 118 Werelden. Dit zijn  alle bestaande dingen en toestanden van zijn, diverse Kenners, enzovoort. Deze stellen allemaal simpelweg de kristallisatie van Bewustzijn tot een vorm voor. Dit is de dynamisch stromende essentie van Bewustzijn. Je kunt het zo zien dat de gehele werkelijkheid, alle werelden en alle wezens die daarin leven en alle toestanden die ze doormaken, de zelfexpressie is van die Ene, de Bron. Het is het enige onderliggende Bewustzijn dat soms het Goddelijke wordt genoemd. Binnen het Universele Bewustzijn verschijnen ook de Ultieme Principes van de Realiteit (zie de 36 Tattva's).

Transcendente Shiva
De transcendente leegte van 'zuiver' eenheidsbewustzijn drukt niet de volledige potentie die latent aanwezig is uit binnen Bewustzijn. Er is zowel vorm als vormloosheid latent aanwezig binnen Bewustzijn.  Daarnaast is Transcendente Shiva stil en er moet ook het Shakti-aspect zoals de dynamiek tot uitdrukking  worden gebracht.

Met Transcendente Shiva, als vormloze grond of basis, stroomt de gehele manifeste Werkelijkheid over in het Bestaan. De vierendertig volgende Tattva’s na Shakti Tattva #2, is de dynamiek van hun overstroming.  Dit zijn de 118 dimensies waarin wezens kunnen bestaan, alle bestaande dingen en toestanden en de zes andere klassen van bewuste waarnemers (Zie Sutra 03). Deze worden allen beschouwd als de kristallisatie of indikking tot vorm van de  dynamisch stromende essentie van Bewustzijn. Hierbij stelt Ksemaraja  het Goddelijk Bewustzijn voor als een vloeistof die stolt tot een vaste vorm. Vervolgens smelt deze weer, waarbij de vorm oplost in de dynamiek van pure Energie. Vervolgens neemt deze weer een andere vorm aan en daarna nog mogelijk een eindeloze reeks van vormen. Shiva ziet het hele Universum als de uitvoering van deze ritmische puls als onderling verbonden patronen. Daarbij ontstaat het bevriezen en smelten van de eindeloze, onbelemmerde stroom van de kracht van Bewustzijn. Hij geniet van zijn vermogen om steeds nieuwe vormen aan te nemen en die weer los te laten.

Je kunt dit inzicht ook toepassen op je menselijk leven. Bewustzijn kiest, uit eigen vrije wil, specifieke rollen om te spelen uit de bijna oneindige mogelijkheden. Vervolgens wordt tijdens dat proces geprobeerd die rollen op een natuurlijke wijze los te laten. Daardoor wordt ruimte gemaakt voor nieuwe mogelijkheden. Het  hervormt zich als een organische reactie op een situatie.

Implicaties voor de (on)echte wereld
Wat zijn nu, gezien het gepresenteerde model van de werkelijkheid, de implicaties voor de (on)echte wereld? Die zijn aanzienlijk. Ten eerste is er geen hoedanigheid die iemand ooit ervaart die jij niet in dit lichaam kunt ervaren. Het is letterlijk allemaal in je aanwezig. Je kunt ervoor kiezen om de diepten van je wezen te peilen. Ben je voldoende meditatief, dan kun je direct ervaren dat dit waar is. Dat kan zonder dat je het hele spectrum daadwerkelijk hoeft te ervaren. Op het spirituele pad ontdekt iedereen ooit dat het besef dat je van jezelf hebt (van wie en wat je denkt te zijn) enorm beperkt en klein is in vergelijking met de realiteit van de uitgestrektheid van je wezen. Het vermogen om de heiligste der heiligen en de meest harteloze der moordenaars te zijn, bestaat in ieder van ons.

Een selectie van de manifestatie is nooit statisch, maar vernieuwt zich continu. Deze is altijd fris en nieuw, als we die maar de ruimte geven. Een gevoel van nederig ontzag ontstaat wanneer je beseft dat van alle dingen die het Goddelijke had kunnen kiezen om te zijn. Maar het heeft ervoor gekozen om jou te worden. Dit wordt steeds in elk moment opnieuw gekozen. Voor een Tantrika of elk ander ontwaakt wezen is er werkelijk geen grotere vreugde dan simpelweg te zien welk deel van het oneindige patroon zich als volgende zal manifesteren. Je kunt je elke morgen met een glimlach afvragen "Wat zal het Goddelijke vandaag via mij manifesteren en zijn?”.

Alle spirituele mogelijkheden zitten al in je
Tantra leert dat alle heilige plaatsen, alle pelgrimsoorden en alle Goddelijkheden zich al latent in je bevinden.  Sterker nog, de Tantrika's gingen zelfs zo ver dat ze de heilige plaatsen van India op het menselijk lichaam afbeeldden. Dit impliceert dat alles wat je kunt ervaren door een heilige plaats te bezoeken, al in jou  ervaren kan worden. Hoe mooi deze wereld ook kan zijn, het innerlijk landschap is net zo gevarieerd en prachtig. Dit kan voor veel mensen moeilijk te geloven zijn. Dit komt omdat wanneer je je voor het eerst naar binnen keert, meestal slechts het ronddraaien van je eigen gedachten (Mind) ervaart of anders saaie leegte. Maar als je geduld hebt, begint zich, net wanneer je begint het op te gegeven om iets te zien, een subtiele diepte te openen. Dit kan een uitgestrektheid zijn gevuld met stille aanwezigheid. Daarbij is het mogelijk dat  in die uitgestrektheid zich beetje bij beetje iets onbeschrijfelijks begint te openbaren. Maar dit gebeurt nooit wanneer je er specifiek naar op zoek bent.

De aard van een Jiva is identiek aan die van Shiva
Hier volgt de kern van Sutra 4. "Je moet volledig één van aard zijn met de alomvattende Shiva". Anders verwoord: "Je kunt niets anders zijn dan een vorm van die Ene, de Goddelijkheid wiens lichaam het hele universum is." Dat houdt in dat samentrekking slechts schijn is, niet uiteindelijk echt. Dit doet geen afbreuk aan de soms pijnlijke realiteit van samentrekking. In de filosofie van Erkenning wordt alles een 'schijn' genoemd. Want in werkelijkheid lijkt een schijnsel van het Ene Licht slechts een eigen, afzonderlijk bestaan ​​te hebben. De Kracht die Maya wordt genoemd, is in dit systeem de kracht van creatieve diversificatie waardoor dingen een afzonderlijk, individueel, onafhankelijk bestaan ​​lijken te hebben. Merk op dat individualiteit in de zin van diversiteit in dit systeem wordt geaccepteerd, terwijl individualiteit in de zin van afzonderlijk bestaan ​​dat niet is. Maar contractie (indikken) valt weg wanneer je essentiële aard zich volledig manifesteert. Dat betekent dat je de expansieve staat van je eigen Goddelijkheid kunt ervaren. Dat zelfs te midden van die toestanden die anderen contractie zouden noemen. Want zelfs contractie zelf is niets anders dan een vorm van Bewustzijn. Uiteindelijk, wat geen deel uitmaakt van Bewustzijn, kan niet bestaan, zoals we hebben gezien. Daarom is er in dit systeem geen sprake van demonisering van contractie. Het maakt deel uit van het Ene Licht. Elk bewust wezen, in welke gemoedstoestand dan ook, is niemand minder dan de Heer Shiva. Dat komt doordat hij alle dingen belichaamt. Sommigen zijn de Heer Shiva in zijn Goddelijke staat van verborgenheid, anderen zijn de Heer Shiva in zijn eveneens Goddelijke staat van zelfopenbaring.
Dit is ook zo bij de verschillende Tattva’s en Werelden. Ook kan geen enkel bekend ervaringsobject losstaan van degene die het ervaart.

Zodoende bestaat er in werkelijkheid geen enkel verschil tussen Shiva en de individuele ziel (Jiva). Daardoor is het niet nodig jezelf als onvolledig of onvolmaakt te voelen, ongeacht welke toestand van lichaam, geest, enz. dan ook. Herinner jezelf er altijd aan: "Mijn essentiële natuur is Shiva, onverdeeld Bewustzijn in de vorm van deze toestand."

(Ont)Hechting
De betekenis van deze leer is enorm, want het is een beslissende wending tegen de ongevoelige gevolgen los te raken van je omgeving. De leer van de 'onthechte getuige' is nog steeds gangbaar in de wereld van Yoga. Tantra leert dat onthechting uiteindelijk niet nodig is om gezond gecentreerd te zijn in je diepste wezen. Zowel onthechting als hechting leiden tot lijden. Aangezien gehechtheid ontstaat door identificatie met lichaam en geest, is de oplossing in dat geval dezelfde: ken je ziel, je essentiële-aard, Goddelijk Bewustzijn en raak daarin gecentreerd.

Shiva and Jiva zijn één - reflects in pure Consciousness

Autoriteit Geschriften
Kṣemaraja bewijst zijn inzichten nu door te verwijzen naar de autoriteit van de geschriften. In zijn context geloofde men dat als je geen geschrift kon citeren om je standpunt te ondersteunen, je standpunt verdacht is. Originaliteit is verdacht in de spirituele sfeer, omdat iets pas echt waar is als het door het Goddelijke is geopenbaard en/of generaties lang is getest. Een nieuw idee, hoe aantrekkelijk ook, kan pas waarheid worden genoemd als het de tand des tijds heeft doorstaan ​​en keer op keer is onderzocht in het licht van een breed scala aan menselijke ervaringen.

Teksten Geschriften
Er is een aantal heilige teksten die deze Sutra in dezelfde leer met andere bewoordingen ondersteunt:
de Siddhanta-school:
De driehoofdige Bhairava tekst van de Trika (verloren gegaan) waar de drie Trika-Goddelijkheden Para, Parapara en Apara worden onderwezen. Deze 'drie hoofden' van Bhairava (de voorkeurs-Shakta-term voor Shiva of Goddelijke) benadrukken dat de drie aspecten binnen één Bewustzijn aanwezig zijn. In het bovenstaande citaat zien we de vergoddelijking van het lichaam in Tantra, want alleen in fysieke belichaming komen alle zesendertig Tattva’s volledig tot uiting. Het citaat moet met alle andere Tattva’s zijn doorgegaan en luidt: "Het is Vuur in zijn warmte; het is Wind in zijn beweeglijkheid; het is Ruimte in zijn uitbreiding", enzovoort. Aangezien alle Tattva’s uitdrukkingen van het Goddelijke zijn, is het afsluitende citaat zinvol:  

Hij is het lichaam en Hij is de belichaamde;
Hij is de ziel in alle lichamen.

De driehoofdige Bhairava als aspecten van Shiva:

Het lichaam is samengesteld uit alle godheden;
luister hier nu naar, Geliefde.
In zijn stevigheid wordt gezegd dat het aarde is;
in zijn vloeibaarheid is het water …
en eindigend met:

… zo staat het Goddelijke voor je ogen,
de totaliteit der dingen direct doordringend.

Dit is de clou: Ondanks dat je een beperkte waarnemer bent, ben je één met het Licht van Bewustzijn. Daarbij komt de redenering in de geschriften dat je volledig één van aard bent met de alom belichaamde Shiva. Je lijkt slechts verkrampt omdat je essentiële aard niet volledig gemanifesteerd is, dankzij de kracht van Zijn Maya. En door die staat van verkramping te doorgronden, besef je dat zelfs die niets anders is dan puur Bewustzijn. Het kan alleen bestaan ​​als een aspect van Bewustzijn, anders zou het helemaal niets zijn. Zo is elke waarnemer de alom belichaamde Heer Shiva zelf.

Zoals ook is geleerd:

Als onwetendheid onbekend is, blijft alleen weten over.
Als het gekend is, maakt het deel uit van ons weten,
dus blijft alleen weten over.

De heilige Spanda-geschriften:
Omdat de belichaamde ziel uit alle dingen bestaat en haar eenheid waarneemt met het bewustzijn dat ze heeft van alle dingen die ontstaan, bestaat de staat die niet Shiva is niet in gedachte, woord of ding:

Omdat de belichaamde ziel (Jiva) is samengesteld
uit alle dingen die in haar ervaringsveld ontstaan
en haar eenheid waarneemt met het bewustzijn dat ze van alle dingen heeft,
bestaat de staat die niet Shiva is niet in gedachte, woord of ding.

Daarom stelt het dat er geen enkel verschil is
tussen Shiva en de belichaamde ziel (Jiva).
Grondig inzicht in deze Waarheid zelf is bevrijding en
volledige onwetendheid over deze Waarheid zelf is gebondenheid. || 4 ||

Een andere manier om hetzelfde te zeggen is de bewering dat alleen Waarheid bestaat; onwaarheid lijkt alleen te bestaan ​​omdat we de Waarheid niet helder zien.
Een prachtige, zeer oud vers uit de Upaniṣads:

Om. Dat wat extern is, is perfect, heel, compleet.
Dit wat intern is, is perfect, heel, compleet.
Uit volmaakte heelheid komt volmaakte heelheid voort.
Als het geheel uit het geheel wordt weggenomen,
blijft wat overblijft nog steeds volmaakt heel.

Net zoals het Goddelijke het gehele universum als lichaam heeft, zo ook:

Het individuele bewuste wezen (Jiva),
als een indikking van universeel Bewustzijn,
bestaat uit het hele universum in een microkosmische vorm. || 4 ||

Daarom wordt gesteld dat er geen enkel verschil is tussen Shiva en de belichaamde ziel (Jiva).

Besef dat elke gedachte en handeling, hoe schijnbaar misplaatst ook, voortkomt uit het zoeken naar liefde, gelukzaligheid of inzicht en dat dit de primaire kenmerken van het Goddelijke zijn. Elke handeling is dus niets anders dan het Goddelijke dat zichzelf probeert te kennen, soms sierlijk, soms onhandig. Besef dit en wees mild voor jezelf.

Een grondig inzicht in deze Waarheid, dat Shiva en Jiva één natuur hebben, is op zichzelf al bevrijding.  Volledige onwetendheid over deze Waarheid is op zichzelf gebondenheid.

Bevrijding (Mukti) is niets anders dan je natuurlijke staat wanneer je de gehele Waarheid helder ziet. Gebondenheid is je natuurlijke staat wanneer je de gehele Waarheid nog niet helder hebt ervaren.

Contemplatie-oefening 1
Reflecteer op je eigen leven en de vele rollen die je hebt aangenomen. Ben je 'het feestbeest' of 'de succesvolle man' of 'de betweter' of 'degene wiens relaties nooit werken' of 'de spirituele zoeker' of 'het beschadigde slachtoffer' of de 'goede dochter/zoon' of de 'rebel'? Maak een inventarisatie van al je rollen, al je zelfbeelden.

Wanneer je ze overziet, welke voelen dan nog echt 'goed', zodat je er plezier in hebt en ervan leert en welke voelen niet langer trouw aan je en zijn muf en droog geworden, voorbij hun natuurlijke houdbaarheidsdatum?

Meestal klampen we ons vast aan de laatste type rollen uit angst. Wie ben je als je niet (vul maar in) bent? Besef dat iedereen bang is om los te laten zonder te weten wat er daarna komt en dat moed betekent dat je het toch doet, ondanks de angst. Als je, in de ruimte van openheid die het loslaten achterlaat, diep vanbinnen zinkt, met een houding van openstaan ​​voor alles wat er ook maar op je afkomt, zal een nieuwe inspiratie zich beginnen te laten voelen.

Contemplatieoefening 2
"De staat die niet Shiva is, bestaat niet in gedachten, woorden of dingen." Neem deze krachtige uitspraak in je op, in gedachten houdend dat Shiva zowel het 'Goddelijke' als 'een zegen' betekent. Hoe zou het zijn om de staat van zijn te ervaren waaruit deze uitspraak is voortgekomen? Hoe zou het zijn om te voelen dat elke gedachte, hoe verheven of laag ook, een vibratie is van de ene Goddelijke energie?

Merk op hoe je bijna onbewust je gedachten, woorden en daden categoriseert als hoog versus laag, waardig versus onwaardig, Goddelijk versus alledaags. Fundamenteel als ‘dat wat zou moeten zijn’ versus ‘dat wat niet zou moeten zijn’. Haal nu diep adem en laat alles zijn zoals het is.

Literatuur
- Trika Shaivism - Moti Lal Pandit (2 books);
- Reality Sutras - Heart of Trika Shaivism – Shambhavi Sarasvati;
- Paratrishika-Vivarana - Secret of Tantric Mysticism - Jaideva Singh;
- Triadic Mysticism - Paul E Murphy;
- Trika - Tej Raina;
- Krama & Kashmir Shaivism - Arijoy Bhattacharya;
- Tantra Illuminated - Hareesh (Christopher D Wallis);
- The Recognition Sutras - Rajanaka Ksemaraja - Vertaald door Hareesh;
- Pratyabijnahrdayam - Jaideva Singh;
- Splendor of Recognition - Swami Shantananda;
- Ishvara Pratyabhijna of Utpaladeva - B N Pandit;
- Shiva Sutras - Jaideva Singh;
- Aphorisms of Shiva - Shiva Sutras - Mark S G Dyczkowski;
- Shiva Sutras - Lakshmanjoo;
- Triadic Heart of Shiva - Paul Eduardo Muller-Ortega;
- Doctrine of Vibration - Mark S G Dyczkowski;
- Spanda-Karikas - Divine Creative Pulsation - Jaideva Singh;
- Vijñāna-Bhairava-Tantra - Hareesh (Christopher D Wallis) of - Jaideva Singh of - Mark Dyczkowski of - Swami Lakshman Joo of - Bettina Śāradā Bäumer of - David Dubois of - Swami Satyasangānanda (Satsangi) of - Ranjit Chaudhri of - Satya Prakash Singh and Sw. Maheshvarānanda of - Lilian Silburn (French) of - David Dubois (French) of - Bettina Bäumer (German) of - Oscar Figueroa (Spanish);
- Koninklijk Hooglied van Saraha - Royal Song of Saraha
Tantra Vision: Deel 1 Leven in Vrijheid en Deel 2 Leven in Heelheid - Osho of - Lara Breitstein of - Herbert V Guenther of - Schaeffer-Kurtis of - Jackson of - Schaeffer of - Traleg Kyabgon of - Karl Brunnholzl of - Dowman of - Thrangu;
- Tantra Darshan - Niranjanananda Saraswati;
- From Sex to Superconsciousness - Osho.

Heel veel succes op het prachtige meditatieve pad van Tantra transformatie . . . 

Klik hier voor vorige Artikelen  

Namaste Ingredienten - noodzakelijk bij Tantra - Meditatie is de Essentie

Tantra is het meditatieve pad van transformatie,
daar hoef je echt niets voor te doen,
alleen maar bewust te Zijn.

(c) 2025 Swami Nirav Beej

Klik hier voor vorige Artikelen  

Heel veel succes op het prachtige meditatieve pad van Tantra transformatie . . . 

TantraTempel Ingredienten - noodzakelijk bij Tantra - Meditatie is de Essentie

  
Namastee, ik groet het Goddelijke in je . . . 

Ga in heel diepe meditatie . . .   met heel veel nederigheid . . .    Namasté . . .

TantraTempel - Copyright © 2024 swami Nirav Beej 

Namaste Ingredienten - noodzakelijk bij Tantra - is Essentie

Tantra workshops en trainingen 

Als je geïnteresseerd bent in een vreugdevol leven met meer kleur en
waarbij je je meer vrij voelt dan kan Tantra een uitkomst zijn. 

Tantra is bewust vanuit je hart in liefdevolle verbinding zijn
waardoor alles samensmelt tot één geheel.


Klussers gevraagd 
We hebben al met een enthousiaste groep Tantra vrienden ontzettend veel werk verzet, hartelijk dank daarvoor. Toch kunnen we nog iemand gebruiken voor de Tantra Klusdagen op woensdag t/m vrijdag in de weekenden dat er geen workshop plaats vind. Geboden wordt diverse maaltijden en dranken. Het is de bedoeling dat ca. 5 uur per dag (meditatief) gewerkt wordt zonder verdere vergoedingen. De TantraTempel vraagt enig onderhoud. Als je zin hebt om mee te doen neem dan vrijblijvend contact met Nirav op. 

Onthoud altijd:
Bij Tantra gaat het om de pure, conceptloze ervaring, om de manier van Zijn, van leven, je levenshouding. Je kunt dit niet uit een boekje leren of alleen naar tapes luisteren. Het is een kwestie van je aandacht op het leven, het universum te vestigen, bewust te zijn.

Contact 
Als je op de één of andere manier in Tantra geïnteresseerd bent geraakt en je Tantra verder zou willen onderzoeken, neem dan vrijblijvend contact met ons op. Misschien kunnen we je dan verder op weg helpen.

Klik hier voor vorige Artikelen  


Overzicht aanbod van de TantraTempel

  • Tantra Introductie dag  

    Spotlicht: Introductie dag

    Geheel onverwachts ben ik eind november naar het vrouwenweekend geweest bij de Tantratempel. Het werd een heel mooi, Lees meer

  • Spotlicht: Mini Training

    Zij schreven dan een (soms steenkolen) Engelse versie vanuit hùn spirituele achtergrond. Voor mij komen die vertalingen het dichtst bij de bron van Tantra. Die vertalingen zijn gelardeerd met heel veel fonetisch geschreven Sanskrietwoorden. Lees meer

  • Tantra Jaar Training  
  • Tantra Maxi Training  

Aanmelden - Boeken Trainingen

Voor meer Info, Aanvraag of Boeking: Stuur een e-mailtje 
Met je voornaam, mobiel nummer, onderwerp, eventuele data met tijdstip en opmerking
Je mag natuurlijk ook even bellen naar Nirav voor persoonlijk contact  06-15521760

Om de donaties zo laag mogelijk te houden werken we met vrijwilligers.
Stuur maar even een e-mailtje of geef een belletje. Je bent van harte welkom!