TRS - The Recognition Sutra 03
Klik hier voor vorige Artikelen
TRS - Herkenning Sutra 3
Pratyabhijñā-hrdaya - Rajanaka Kṣemarāja
In Engels vertaald: Hareesh (Christopher D Wallis)
Het is aan te bevelen om eerst aandachtig het TRS – Proloog artikel en eventueel TRS - Herkenning Sutra 1 en TRS - Herkenning Sutra 2 nog een keer te lezen. Sutra 1 en 2 vormen de basis waar verder op wordt doorgeborduurd.
Om de aard van het universum in termen van zijn verschillende delen te verklaren, wordt het volgende geleerd:
Het is divers omdat het verdeeld is
in onderling aangepaste subjecten en objecten. || 3 ||
Van de twintig Sutra’s is deze Sutra 3 de lastigste. Er wordt een poging gedaan om deze te verklaren.
Verklaring van de woorden:
Met ‘Het’ wordt het Universum bedoeld. Het woord ‘divers’ kent meerdere aspecten. Met ‘verdeeld …’ wordt de verdeling bedoeld waarin zich waarnemers (subjecten) en waargenomen objecten bevinden. Daarbij zijn ze in wederzijdse harmonie met elkaar.
Subjecten: Entiteiten die actief waarnemen (ontvangers), (be)grijpers.
Objecten: Waargenomen zaken (ontvangsten), zowel fysieke als niet-fysieke, zoals ‘gedachten’ , ‘gevoel’ of ‘emoties’. Ksemaraja noemt deze (be)grijpbare dingen.
Bij de Non-Dualistische Leer kunnen Subjecten en Objecten worden gezien als onderdelen binnen één proces, binnen één ding, waardoor er verwisseling kan plaatsvinden. Zij zijn co-creëerders welke zich subtiel wederzijds aan elkaar kunnen aanpassen en elkaar kunnen vormen binnen onderlinge afhankelijkheid (dialectisch proces). Het is een van moment tot moment voortdurend proces. Je kunt het zien als een onophoudelijke dans van het Bewustzijn of van het Goddelijke.
Mantra:
Binnen de Non-Dualistische Shaiva Leer zijn Mantra’s niet alleen geluidstrillingen of woordzinnen. Zij worden ervaren als bewuste wezens, voortvloeiend uit de Bron (Shiva). Bij de Tantra horen bij alle vormen van Goddelijkheden toepasselijke Mantra’s. In totaal zijn er z’n zeventig miljoen Mantra-Wezens.
Mantrawezens:
Mantrawezens, zoals alle wezens, zien het universum in een vorm die in overeenstemming is met hun eigen aard. Ze zien de gehele werkelijkheid als gevarieerde pulsaties van energie, als interacterende trillingspatronen die in beeld flitsen. De zin die de ervaring van een Mantrawezen uitdrukt is 'Ik ben Dit', want in deze bevrijde staat worden alle dingen gezien als een uitdrukking van iemands eigen aard. Op dit niveau is er meer aandacht voor het object dan voor het subject. Het ‘Dit’ is overheersend in de ervaring, in plaats van het ‘Ik’; dus: ‘Ik ben Dit’. Elk individueel deel van het geheel bevat het patroon van het geheel. Als er een soort wezen in het universum bestaat, zal dat in ons weerspiegeld worden als een deel van onszelf en vice versa.
Een unieke leer van Śaiva Tantra is dat mantra's niet zomaar klankvibraties of zinnen zijn; ze worden beschouwd als bewuste wezens, emanaties van het Ene Wezen. Zij drukken als het ware een specifieke vorm van Bewustzijn uit. In de Tantra is de ware vorm van elke God/Godin in feite een klankvibratie: de Mantra. Natuurlijk zijn Mantra's één met het Goddelijke. Ook jouw essentie herbergt alle Mantra's, dus alle Goden en Godinnen. Zij zijn niet allemaal wat wij Goden en Godinnen noemen. Mantrawezens worden synesthetisch van aard genoemd, dat wil zeggen dat ze evenzeer lichtwezens als klankwezens zijn, brekingen van het Ene Licht. We kunnen nadenken over de beschrijving van deze mantrawezens als structuren van licht, sonische emanaties van het Goddelijke. Wezens van Bewustzijn die dienen om beperkte wezens te verheffen.
Uitleg volgens het 36-Tattva’s, zie schema van Nirav:
Wanneer er gesproken wordt over 'niveaus' of ‘domein’ hebben we het niet over een bepaalde plaats. De hogere Tattva's doordringen alle lagere Tattva's. Elk van hen vertegenwoordigt een manier om de werkelijkheid te ervaren.
(Parama)Shiva / Shakti (Tattva 1&2): Ksemaraja heeft deze samengevoegd tot één, om de Non-Dualiteit duidelijker te plaatsen. Daardoor ziet hij slechts 35 Tattva’s. Zowel (Parama)Shiva als andere lagere waarnemers ervaren hetzelfde Licht van Bewustzijn. Zonder enige Dualiteit vibreert het Bestaan van (Trancedente) Shiva tot en met de Aarde op dezelfde manier. In werkelijkheid is er dus geen enkel subject of object dat anders is. Het is simpelweg Shri-ParamaShiva/Shakti die op deze manier vibreert in miljoenen verschillende vormen. Dit is wat Sutra 3 in feite impliceert.
SadaShiva (Tattva 3): Op het niveau van SadaShiva is er een type waarnemer genoemd ‘de Grote Heer (God) van de Mantra’, de tweede Ontvanger. Deze wordt ondersteund door de gewaardeerde SadaShiva. Zijn aard komt overeen met wat zij waarnemen: het universum als verenigde diversiteit, waarin subjectiviteit overheerst en een impliciete en onduidelijke objectiviteit omhult. Zij bevinden zich in die staat omdat zij uitingen zijn van Goddelijk Willen van de Allerhoogste Heer (Godheid). Zij zien het Universum als een potentiële vorm, als een gedachte over een mogelijkheid binnen het vormloze Goddelijke. Alle wezens die in dit niveau van Spirituele Bevrijding terechtkomen, ervaren hetzelfde. Zij zien het universum als een enkele massa energie binnen zichzelf. Daarbij worden al deze waarnemer-aspecten gezien als één Waarnemer. Daardoor wordt de Non-Dualiteit niet in gevaar gebracht.
Ishvara (Tattva 4): Op dit niveau van de Goddelijkheid Ishvara bestaat er een type waarnemer genaamd de 'Heer van de Mantra', bekrachtigd door Heer Ishvara, die precies past bij wat zij waarnemen: het Universum, bestaande uit een duidelijk afgebakende subjectiviteit en objectiviteit, in perfecte balans. Hier begint de bewustzijns-ervaring van het Universum meer expliciet te worden als Goddelijke Kennis. Hier is de uitspraak ‘Dit ben Ik’ of ‘Ik ben Dit’ van toepassing.
Shuddha-Vidya (Tattva 5): In dit domein van Gnosis (=intuïtief, verborgen begrip van goddelijke mysteries) zijn de waarnemer-Mantra's, bekrachtigd door de geëerde Heer Ananta. Zij zijn verdeeld in subcategorieën met vele vertakkingen. Zij nemen het Universum precies volgens hun aard waar. Volledig gediversifieerd, maar toch met behoud van die ene enkele essentie als Goddelijk Handelen. Dit is het laagste niveau van volledig ontwaken naar de ware Realiteit. Deze Mantra-Wezens zijn verschillende vibraties van die Ene (Shiva). Ze zien de gehele werkelijkheid als bonte pulsaties van energie. Als interacterende trillingspatronen die in het zicht flitsen. Het gezegde hier is 'Ik ben Dit' omdat in deze bevrijde staat alle dingen als een uitdrukking van de eigen aard zijn. Hier is meer aandacht voor het object dan voor het subject. Het 'Dit' overheerst in de ervaring in plaats van het 'Ik'.
Maya (Tattva 6): Onderaan het Zuivere Rijk, net boven het niveau van Maya bevinden zich wezens (Vijñānākalas) die vanwege hun inzicht vrij zijn van beperkingen. Zij ervaren puur (absoluut) Bewustzijn zonder enige invloed. Daarbij ervaren zij de diverse Universums, zonder fundamenteel onderscheid met zichzelf.
De Zeven Waarnemers (mensen)
Vier daarvan zijn toestanden van bevrijd bewustzijn en de resterende drie zijn toestanden van onbevrijd bewustzijn. Elk type voelend wezen is afgestemd op de realiteit, werkelijkheid of niveau van Universeel Bewustzijn die zij in potentie kunnen zien of ervaren. Er wordt geleerd om elk niveau vanuit twee verschillende invalshoeken te begrijpen. Deze zijn volgens de Trika-leer de volgorde van schepping (Shṛṣṭi-Krama) en de volgorde van reabsorptie of bevrijding (Sanghara-Krama). Volgens de Non-Duale visie is elk van deze waarnemers in jou aanwezig, als een manier om de werkelijkheid te ervaren. Eén daarvan is je default (standaard) waarnemer.
1) Shiva / Shakti perspectief (Tattva 1&2): absoluut non-duaal Bewustzijn. Deze Waarnemers (1) omvatten de eerste twee Tattva's, zie de 36-Tattva’s. Het woord 'Shiva' verwijst naar het type waarnemer dat de werkelijkheid ervaart in termen van absolute Non-Dualiteit van het allerhoogste Subject. Vanuit het Shiva-perspectief is er alleen 'Ik', alleen het enkele Licht van Bewustzijn. Er is geen besef van enige werkelijkheid, zelfs niet enigszins gescheiden van het 'Ik'. De hele realiteit is één enkel bewustzijn, één zonder een tweede. Dit is een toestand waarin we onmogelijk onszelf kunnen denken. Het is onmogelijk voor de meeste mensen om zich zelfs maar een voorstelling van te maken. Dit is omdat de Mind alleen in dualistische categorieën kan denken. Toch is het mogelijk om deze absolute Non-Dualiteit van het allerhoogste Subject direct te ervaren. Het is het niveau van realisatie waarop alle scheiding volledig is opgelost. Ook alles wat ooit was, alles wat ooit zou kunnen zijn door alle tijd en ruimte heen. Het is simpelweg de vibratie van het enkele woord, de Grote (Mahā)-Mantra Aham (‘Ik’).
Het niveau van Shiva is niet het meest vereerde principe in de school van Erkenning. Dit ultieme principe is niet het meest transcendentale. Het is meer wat tegelijkertijd transcendent en immanent is. Een alomtegenwoordige Kracht die evenzeer aanwezig is in de ervaring van de meest verheven meditatie als in de ervaring van de stinkende geur van een rottend lijk. Het is de ondefinieerbare, onbegrijpelijke, alomtegenwoordige Kracht en van nature eeuwig begiftigd met liefde voor zichzelf. Dit in elke mogelijke vorm wordt hier Shri-ParamaShiva genoemd. In feite kent het vele namen in de traditie, omdat het niet benoemd kan worden.
Srī-ParamaShiva is uitsluitend vervuld van het Licht van Bewustzijn dat bestaat uit opperste Gelukzaligheid. Het transcendeert tegelijkertijd het Universum terwijl het toch ook het Universum zelf is. Al het Bestaan, van [transcendente] Shiva tot aan de Aarde, vibreert in manifestatie als in een uitdrukking van Dat, zonder enige dualiteit. Dus in werkelijkheid is er geen enkel Subject of Object dat anders is. Het is simpelweg de vereerde Shri-ParamaShiva die aldus vibreert in miljoenen verschillende vormen. Dit is wat deze Sutra inhoud.
Daarnaast is Srī-ParamaShiva niet één van de Zeven Waarnemers. Het is alomvattend Bewustzijn dat 'voorbij' elke vorm van subjectiviteit, elke vorm van 'Ik'-heid is. Toch manifesteert Shri-ParamaShiva zich als alle Zeven Waarnemers. Ook impliceert Shri-ParamaShiva de onafscheidelijke vereniging van Shiva met Shakti. Bewustzijn met Gelukzaligheid en Manifestatie verbonden met Reflectie. Zij zijn duidelijk één enkel 'wezen'. Shri-ParamaShiva is het meest immanente als het meest transcendente. Het vibreert door het volledige veld van de zesendertig Tattva's, dus van de meest transcendente tot de meest aardse, van de meest verfijnde tot de meest vulgaire, 'zonder enige dualiteit'. Een prachtig Krama-vers is:
Welke vorm je ook bedenkt, hoe transcendent ook, is lager dan Jij!
Maar er is ook niets voor te stellen, hoe laag ook,
waarin Je niet volledig aanwezig bent!
Het volledig volle bewustzijn van Shri-ParamaShiva staat diversiteit toe als een uitdrukking van het Ene. Hierbij is het zien dat het gewone niet minder Goddelijk is dan het transcendente.
De kern van deze Sutra is dat de verdeling in subject en object, grijper en gegrepene niet ultiem is. Het is één Bewustzijn dat beide wordt. Dus betekent bevrijding in dit systeem het einde van alle grijpen. Het is het einde van de valse perceptie dat er een 'grijper' of iets anders dan hem bestaat dat gegrepen zou kunnen worden. Er is alleen het Ene dat trilt en schittert in miljoenen verschillende vormen.
2) Bevrijde waarnemer van objectiviteit. Domein van Mantra-maheshvara (Tattva 3 – SadaShiva) Deze wordt de 'Grote Heer van de Mantra' genoemd. Deze Bevrijde waarnemer van objectiviteit is omhuld door een grotere subjectiviteit (diversiteit binnen eenheid). Bekrachtigd door de vereerde Heer SadaShiva. Zijn aard komt overeen met wat zij waarnemen. Zoals het universum als verenigde diversiteit, waarin subjectiviteit overheerst en een impliciete en ononderscheidbare objectiviteit omhult. Zij bevinden zich in die staat omdat zij uitingen zijn van de Wil (icchā) van de Allerhoogste Heer. Hier kom je bij de meest basale vormen van het waarnemen van de werkelijkheid in termen van twee afzonderlijke aspecten: 'Ik' en 'Dit'. Wanneer we deze beweging bekijken in de context van de manifestatie van het universum vanuit Bewustzijn, is de beweging van de eerste Waarnemer naar de tweede. De eerste beweging naar de schepping van de manifeste werkelijkheid. Dit is het niveau waarop het universum bestaat in zijn potentiële vorm, als een gedachte aan zijn mogelijkheid, binnen het vormloze Goddelijke. Deze fase van Bewustzijn neemt het ontluikende, onvolgroeide universum dus volledig in zichzelf waar. Hoewel er een gering subtiel onderscheid is ontstaan tussen 'Ik' en 'Dit', wordt het laatste ervaren als volledig omhuld door het eerste. Hier wordt gezegd: ‘Deze potentie ben Ik’, of ‘Deze totaliteit is mijn ware Zelf’. Alle wezens die dit niveau van bevrijding bereiken, ervaren hetzelfde. Daar het universum een enkele energiemassa in zichzelf is, moet het zo zijn dat al dergelijke waarnemers aspecten zijn van één Waarnemer. Daardoor wordt de Non-Dualiteit niet in gevaar gebracht.
3) Bevrijde waarnemer van subjectiviteit en objectiviteit, als spiegels van elkaar, in verbonden evenwicht. Mantreshvara (Tattva 4 - Heer van de Mantra). Deze wordt bekrachtigd door Heer Ishvara. Deze waarnemer past precies bij wat zij waarnemen: het universum, bestaande uit een duidelijk afgebakende objectiviteit en subjectiviteit in perfecte balans. Als wezens bestaan de Mantreshvara's op het niveau van de Ishvara-Tattva, de persoonlijke Godheid. Ishvara, betekent ‘God’ of ‘de Heer’. Vanuit het top-down perspectief is het universum in Īśvara-tattva gegroeid naar expliciete expressie binnen Bewustzijn en is het net zo prominent als zijn Bewustzijn van zichzelf. De zin die de ervaring van dit niveau uitdrukt, luidt dan ook: 'Ik ben Dit; Dit ben Ik’. Als niveau van ontwaakt bewustzijn is de Mantreshvara-waarnemer iemand die het universum ziet als een totale uitdrukking van het Zelf. Noch 'Ik', noch 'Dit' heeft de overhand. Ze zijn perfect uitgebalanceerde spiegels van elkaar. De Mantreshvara-waarnemer heeft kennis van het patroon van het Geheel, maar is zich er nog niet van bewust dat zijn totale Zijn veel 'groter' is dan zelfs het geheel van het momenteel gemanifesteerde universum.
4) Bevrijde waarnemer van gediversifieerde (en dominante) objectiviteit, als uitdrukking van onderliggende subjectiviteit. Het domein Shuddha-Vidya (Tattva 5 - Waarnemer Mantra's). Deze worden bekrachtigd door de vereerde Heer Ananta. In dit domein van Gnosis zijn de waarnemers Mantra's. Zij zijn onderverdeeld in subcategorieën met vele vertakkingen. Ze nemen het universum waar volgens hun aard als volledig gediversifieerd, maar toch één essentie behoudend. Tattva 5 is het laagste niveau van het zogenaamde Zuivere Rijk. Dit laatste is een term die verwijst naar het 'domein' van spirituele bevrijding / ontwaken in de werkelijkheid zoals die is. Het is geen wereld die hiervan gescheiden is. Net zoals Iccha-Shakti ('de Wilskracht') dominant was op het SadaShiva-niveau en Jnana-Shakti ('de Kracht van het Weten') dominant was op het Ishvara-niveau, is hier op het ShuddhaVidya-niveau Kriya-Shakti ('de Kracht van het Handelen') dominant. Mantrawezens zijn toegewijd aan het handelen om wezens uit de onbevrijde staat te verheffen. Mantrawezens zijn niet gescheiden van het Goddelijke. Zij zijn emanaties van Shiva's Bewustzijn. Hoewel ze zich in een staat van eenheid bevinden, is er op dit niveau nog steeds diversiteit. Alle Mantrawezens zijn verschillende vibraties van het Ene. De term Mantra verwijst in deze doctrine zowel naar deze mantrawezens binnen het niveau van de ShuddhaVidya-Tattva als naar de vierde laag van ons eigen bewustzijn, de laag van Goddelijke klankvibratie.
5) Onbevrijde waarnemer, die bijna vrij is dankzij inzicht, maar niet bereid is de afzonderlijke identiteit op te geven. Deze bevindt zich in het domein net Boven Maya (Tattva tussen 5-6 – VijnanaKalas). Zij bevinden zich in de onderste laag van het Zuivere Rijk. Zij zijn, dankzij hun inzicht vrij van beperkingen. Hun aard is puur bewustzijn zonder agentschap of autonomie. In overeenstemming met hun aard nemen ze het universum, hetzelfde universum dat ze kenden in hun vorige staat van zijn. De Sakala's of PralayaKalas zijn wezenlijk niet-verschillend van henzelf. Ze zijn vrij van Onzuiverheid van Karma en van Onzuiverheid van de differentiatie tussen subject en object. Maar zij zijn niet vrij van Onzuiverheid van Individualiteit. Ze zien zichzelf niet als afgescheiden van de objecten van hun waarneming. Zij zijn wel afgescheiden van het Goddelijke en andere waarnemers. Deze wezens zijn zo ver gegaan als ze konden zonder de kracht van genade. Ze zitten als het ware vast aan de poorten van de hemel. Alleen door hun uiteindelijke gehechtheid aan hun eigen individuele identiteit over te geven, kunnen ze opstijgen naar het 'Zuivere Rijk' (bevrijding). Daar worden ze wie ze werkelijk zijn, een aspect van het Ene Licht. Mensen die op dit niveau vastzitten, identificeren hun ware aard als 'zuiver bewustzijn'. Dit ten opzichte van elk ander aspect van hun wezen, dat ze afwijzen als niet-zelf. Ze verwerpen het lichaam, de geest en de emoties als niet-zelf. Ze genieten ervan aan de wereld te ontsnappen door in diepe meditatie de transcendente Leegte te betreden.
6) Onbevrijde waarnemer die tijdelijk gedeeltelijk vrij is (Tattva 6), dankzij het bestaan in de Leegte. Dit is het Rijk van Maya (PralayaKala waarnemers) Zij zijn tijdelijk vrij van de beperking door ontbinding. Zij kennen alleen de Leegte. Passend bij hen is hun waarnemingsobject, het universum dat bijna volledig ontbonden is. Kṣemarāja's verwijst PralayaKala naar de tweede laag van bewustzijn in ieder van ons. Dit is de modus van non-duale waarneming die we elke nacht in een diepe slaap bereiken. Diepe slaap is een toestand waarin we vrij zijn van beperkingen, maar ons niet bewust zijn van die vrijheid. Het is een Non-Duale toestand, maar het is de Non-Dualiteit van het niets, want het is vrij van bewustzijn. Het is een toestand die soms ook door mediteerders wordt bereikt. Dit is een bijna volledig gevoelloze, rustgevende toestand, vergelijkbaar met slaap, maar met een spoor van bewustzijn dat het minder tamasisch maakt dan slaap. Swāmī MuktAnanda noemde het Tandra en SatyAnanda noemde het Nidra.
7) Onbevrijde waarnemer die dualiteit als de basisrealiteit ziet (Tattva 7-36) en ervaren zichzelf als afgescheiden van het geheel. Dit geldt voor de meeste waarnemers (mensen). Dit Rijk strekt zich uit tot en met de aarde. Deze belichaamde zielen, Sakalas genoemd, zijn volledig gescheiden van elkaar en van de objecten van hun waarneming. Daarbij zijn ze beperkt in hun ken- en handelingsvermogen. Zij ervaren de wereld als exact hetzelfde, verdeeld en beperkt. Zij zijn belichaamde zielen in hun normale waaktoestand van beperkt bewustzijn. Zij ervaren beperkingen in termen van plaats, tijd en vorm. Ze leven in een wereld van differentiatie. Omdat alle wezens het universum waarnemen op een manier die wordt bepaald door hoe ze zijn samengesteld, zien Sakala's de wereld zoals ze zichzelf zien: gedifferentieerd, beperkt en begrensd.
Proces wat gedetailleerder bekeken
Als dit proces wat gedetailleerder wordt bekeken kun je het volgende ervaren: Je begint elke ervaring met vele voorgevormde aannames over hoe de dingen zijn. Er ontstaan geconditioneerde, interpreterende gedachtenmatrixen (Vikalpa's) die je ervaring vormgeven en afbakenen. Aan de andere kant beïnvloedt de ervaring die je hebt met een bepaald object (of persoon) je en vormt of hervormt je aannames. Zelfs geleidelijk gewijzigde aannames leiden tot licht afwijkende handelingen. Die leiden vervolgens weer tot andere ervaringen. Die andere ervaringen wijzigen weer licht je aannames, deze zijn te herkennen als je voldoende meditatief bent. Volgens de Tantrische visie kunnen de krachten van bewustzijn en de krachten van handelen niet gescheiden worden. Handelen is een uitdrukking van bewustzijn. Volgens de Tantra is deze intieme relatie tussen subject en object alleen mogelijk als ze twee aspecten van één realiteit zijn. Daarom probeert men ze door middel van bewustzijnscultiveringstechnieken bij elk ervaringsobject zijn ware aard te realiseren. Ze worden als een vibratie van Bewustzijn ervaren. Daarbij wordt opgemerkt dat niets bestaat in een zuivere en onafhankelijke toestand. Er is altijd beïnvloeding door de waarnemer.
Deze Sutra is simpelweg een subtiele en diepgaande reflectie op de meest fundamentele kenmerken van onze alledaagse werkelijkheid. We hebben geleerd dat bij een bepaalde ervaring noch het subject, noch het object de aard van die ervaring volledig kan bepalen. De kenner en het gekende zijn veeleer samen ontstane, onderling afhankelijke, samen scheppende aspecten van één werkelijkheid.
De wereld is zoals jij hem ziet – of preciezer gezegd, jij ziet de wereld in termen die worden bepaald door hoe je jezelf ziet. Totdat je ontwaakt tot een ruimere realiteit, heb je de neiging om naar de horizon van je eigen kennis te staren en aan te nemen dat je, min of meer, de horizon van de realiteit zelf ziet. Dit is precies de definitie van onwetendheid in non-dualistische tantra. Totdat een Sakala-wezen een diepere laag van zijn eigen bewustzijn aanraakt, zal hij het erg moeilijk vinden om te geloven dat er überhaupt een andere realiteit te ervaren is.
We moeten ook erkennen dat een Sakala een verbazingwekkend wezen is: een zelfbewust wezen. Zo'n wezen kan niet alleen een object waarnemen, zoals alle dieren dat kunnen, maar kan zich ook bewust zijn van zichzelf als de waarnemer van het object. Dat wil zeggen, een Sakala heeft het fundamentele vermogen om te weten dat je weet. Toch is het juist dit zelfbewustzijn dat de Sakala doet geloven in de eigen afgescheidenheid. Dit omdat je jezelf kent als kenner, geloof je dat je afgescheiden bent van dat wat je kent. Alleen een oprechte en trouwe toepassing van de spirituele beoefening onthult direct de realiteit van diepere lagen van bewustzijn. Daardoor ziet de voormalige Sakala dat kenner, kennen en gekende drie aspecten zijn van één dynamische realiteit.
Al die lagere waarnemers overstijgt Heer Shiva, wiens substantie en aard uitsluitend het Licht van Bewustzijn is. Voor Hem hebben alle wezens en toestanden één enkele aard: dat Licht zelf.
Contemplatie-oefening
Denk aan de momenten in je leven dat je spontane vreugde voelde, een gevoel van vrijheid en lichtheid en dat 'alles goed is met de wereld'. Dit is Ananda. Wat denk je wat de oorzaak was van deze Ananda-ervaringen? Hadden al deze ervaringen een objectief kenmerk gemeen?
Je merkt misschien dat je geen enkel extern element kunt identificeren dat in al deze ervaringen hetzelfde is. Het enige wat ze waarschijnlijk gemeen hebben, is het feit dat je in elk geval volledig aanwezig en in harmonie met jezelf was, hoe kort ook. De tantrische filosofie stelt dat de enige oorzaak van ware Ananda deze volheid van bewustzijn is. Wanneer de volheid van het Licht van Bewustzijn zich manifesteert, manifesteert Gelukzaligheid zich automatisch mee. Wanneer de volheid zich niet manifesteert, komt dat altijd doordat je innerlijk verdeeld bent en je je identificeert met een deel van jezelf in plaats van met het geheel. De weg naar vreugde is die van het zien van de Waarheid van je hele wezen …
Literatuur- Trika Shaivism - Moti Lal Pandit (2 books);
- Reality Sutras - Heart of Trika Shaivism – Shambhavi Saravati;
- Paratrishika-Vivarana - Secret of Tantric Mysticism - Jaideva Singh;
- Triadic Mysticism - Paul E Murphy;
- Trika - Tej Raina;
- Krama & Kashmir Shaivism - Arijoy Bhattacharya;
- Tantra Illuminated - Hareesh (Christopher D Wallis);
- The Recognition Sutras - Rajanaka Ksemaraja - Vertaald door Hareesh;
- Pratyabijnahrdayam - Jaideva Singh;
- Splendor of Recognition - Swami Shantananda;
- Ishvara Pratyabhijna of Utpaladeva - B N Pandit;
- Shiva Sutras - Jaideva Singh;
- Aphorisms of Shiva - Shiva Sutras - Mark S G Dyczkowski;
- Shiva Sutras - Lakshmanjoo;
- Triadic Heart of Shiva - Paul Eduardo Muller-Ortega;
- Doctrine of Vibration - Mark S G Dyczkowski;
- Spanda-Karikas - Divine Creative Pulsation - Jaideva Singh;
- Vijñāna-Bhairava-Tantra - Hareesh (Christopher D Wallis) of - Jaideva Singh of - Mark Dyczkowski of - Swami Lakshman Joo of - Bettina Śāradā Bäumer of - David Dubois of - Swami Satyasangānanda (Satsangi) of - Ranjit Chaudhri of - Satya Prakash Singh and Sw. Maheshvarānanda of - Lilian Silburn (French) of - David Dubois (French) of - Bettina Bäumer (German) of - Oscar Figueroa (Spanish);
- Koninklijk Hooglied van Saraha - Royal Song of Saraha
Tantra Vision: Deel 1 Leven in Vrijheid en Deel 2 Leven in Heelheid - Osho of - Lara Breitstein of - Herbert V Guenther of - Schaeffer-Kurtis of - Jackson of - Schaeffer of - Traleg Kyabgon of - Karl Brunnholzl of - Dowman of - Thrangu;
- Tantra Darshan - Niranjanananda Saraswati;
- from Sex to Superconsciousness - Osho.
Heel veel succes op het prachtige meditatieve pad van Tantra transformatie . . .
Klik hier voor vorige Artikelen
Tantra is het meditatieve pad van transformatie,
daar hoef je echt niets voor te doen,
alleen maar bewust te Zijn.
(c) 2025 Swami Nirav Beej
Klik hier voor vorige Artikelen
Heel veel succes op het prachtige meditatieve pad van Tantra transformatie . . .
Namastee, ik groet het Goddelijke in je . . .
Ga in heel diepe meditatie . . . met heel veel nederigheid . . . Namasté . . .
TantraTempel - Copyright © 2024 swami Nirav Beej

Tantra workshops en trainingen
Als je geïnteresseerd bent in een vreugdevol leven met meer kleur en
waarbij je je meer vrij voelt dan kan Tantra een uitkomst zijn.
Tantra is bewust vanuit je hart in liefdevolle verbinding zijn
waardoor alles samensmelt tot één geheel.
Klussers gevraagd
We hebben al met een enthousiaste groep Tantra vrienden ontzettend veel werk verzet, hartelijk dank daarvoor. Toch kunnen we nog iemand gebruiken voor de Tantra Klusdagen op woensdag t/m vrijdag in de weekenden dat er geen workshop plaats vind. Geboden wordt diverse maaltijden en dranken. Het is de bedoeling dat ca. 5 uur per dag (meditatief) gewerkt wordt zonder verdere vergoedingen. De TantraTempel vraagt enig onderhoud. Als je zin hebt om mee te doen neem dan vrijblijvend contact met Nirav op.
Onthoud altijd:
Bij Tantra gaat het om de pure, conceptloze ervaring, om de manier van Zijn, van leven, je levenshouding. Je kunt dit niet uit een boekje leren of alleen naar tapes luisteren. Het is een kwestie van je aandacht op het leven, het universum te vestigen, bewust te zijn.
Contact
Als je op de één of andere manier in Tantra geïnteresseerd bent geraakt en je Tantra verder zou willen onderzoeken, neem dan vrijblijvend contact met ons op. Misschien kunnen we je dan verder op weg helpen.
Klik hier voor vorige Artikelen
Overzicht aanbod van de TantraTempel
Klassieke Tantra Trainingen
- Tantra Introductie dag
Spotlicht: Introductie dag
Geheel onverwachts ben ik eind november naar het vrouwenweekend geweest bij de Tantratempel. Het werd een heel mooi, Lees meer
- Tantra Jaar Training
- Tantra Maxi Training
Spotlicht: Mini Training
Zij schreven dan een (soms steenkolen) Engelse versie vanuit hùn spirituele achtergrond. Voor mij komen die vertalingen het dichtst bij de bron van Tantra. Die vertalingen zijn gelardeerd met heel veel fonetisch geschreven Sanskrietwoorden. Lees meer
Aanmelden - Boeken Trainingen
Voor meer Info, Aanvraag of Boeking: Stuur een e-mailtjeMet je voornaam, mobiel nummer, onderwerp, eventuele data met tijdstip en opmerking
Je mag natuurlijk ook even bellen naar Nirav voor persoonlijk contact 06-15521760
Om de donaties zo laag mogelijk te houden werken we met vrijwilligers.
Stuur maar even een e-mailtje of geef een belletje. Je bent van harte welkom!