It seems this browser's JavaScript is down! Please enable it or upgrade to new browser.

TantraTempel Persbericht  

Heeft Tantra in het westen gefaald?
De Essentie van Tantra

Tantra gaat eigenlijk helemaal niet over seks, erotiek en massage. Dat Tantra vooral om meditatief-zijn en transformatie gaat, komt bij de meesten niet op. Zelfs in India, de bakermat van tantra, zijn de meeste mensen daar tegenwoordig verwesterlijkt.

Bij mijn jarenlange verblijf in India heb ik veel ervaringen bij diverse tantrameesters opgedaan. Honderden tantrarichtingen werden ervaren en onderzocht. Daarnaast deed ik vele jaren uitgebreid literatuuronderzoek in India. Het zoeken was altijd naar literatuur, vertaald door Indiërs die van jongs af aan gewend waren aan Sanskrietgeschriften. Zij schreven dan een (soms steenkolen) Engelse versie vanuit hùn spirituele achtergrond. Voor mij komen die vertalingen het dichtst bij de bron van Tantra. Die vertalingen zijn gelardeerd met heel veel fonetisch geschreven Sanskrietwoorden. Vaak is voor de uitleg van een Sanskrietwoord een halve tot anderhalve pagina in het Engels nodig om het te begrijpen. Pas na jaren onderzoek ben ik begonnen met het lezen van tantraboeken die waren geschreven door westerlingen. Dat was echt een grote verrassing omdat daarin bleek dat de focus op seksualiteit en erotiek was komen te liggen.

Beschrijving 1

Het is erg moeilijk om Sanskriet teksten te vertalen. Het gemis aan de spirituele achtergronden breekt de westerse vertaler op. Het kost vaak voor een vertaler zo’n vijf jaar om een geschrift te vertalen. Dat is echt monnikenwerk waardoor een vertaler meestal niet verder komt dan vijf boeken in zijn hele leven. En dan te beseffen dat een westerling uiteindelijk toch niet echt de kern kan pakken. Nog lastiger is dat sommige verloren gegane Sanskrietteksten al vertaald waren in het Chinees of Tibetaans en vervolgens weer terug vertaald werden in het Sanskriet en daarna in het Engels. Je kunt je voorstellen wat er dan nog overblijft van de oorspronkelijke tekst.

Wat ging er mis
Eén van de eerste redenen dat het inzicht over Tantra totaal de plank mis sloeg, is dat de westerse ontdekkingsreizigers, wetenschappers en schriftgeleerden die de oude tantrische meesters ondervroegen totaal geen benul hadden van de spirituele achtergronden. Daarbij lieten de tantrameesters niet het achterste van hun tong zien. Zij voorzagen (terecht) dat Tantra veelal niet begrepen gaat worden. Daardoor vertelden zij de meest diepgaande tantrische rituelen en meditaties in een soort schemertaal.
Iemand zonder spirituele achtergronden die de tekst dan leest, kon eigenlijk nooit goed begrijpen wat er bedoeld werd. Daarvoor moet er een tantrameester aan te pas komen waarbij een meester-volgeling verhouding ontstaat. Maar westerlingen zijn daar vaak niet in geïnteresseerd. Het moet allemaal snel, efficiënt en doelgericht zijn. Daarbij past geen lange weg van intense meditatie, transformatie en begeleiding door een meester.
Doordat meditatief-zijn bij de westerling geen focus heeft, bleef Tantra in de lagere seksualiteit hangen. Met seksualiteit zelf is niets mis, het is uiteindelijk onze natuurlijke ontstaansgrond, onze levenskracht, maar sta de seksuele energie toe te mogen verfijnen (transformeren) naar hogere vormen. Als resultaat ga je seks en seksuele energie als iets heel normaals ervaren, het heeft geen bijzondere focus meer, net zoals bij ademen, eten, bewegen, enz.

Als je van een tekortkoming bij Tantra wilt spreken, is dat Tantra wel enkele therapeutische aspecten in zich draagt, maar daarin niet helemaal volledig is. Tantra kent geen specifieke methodes om de mens van zijn vaak verwrongen en onderdrukte seksuele ideeën te verlossen. Daarnaast gaat Tantra ervan uit dat een beoefenaar een meditatieve houding heeft. Maar westerlingen zijn veel te gehaast, rennen zichzelf voorbij en hebben nauwelijks rust om naar binnen te keren en de diepste innerlijke kern (wezen) te doorgronden.

Het tantrapad
Natuurlijk heeft Tantra zelf niet gefaald. Het zijn de mensen die de tantravisie (nog) niet kunnen begrijpen. Als de wereldbevolking de ware intentie van Tantra zou volgen, is er geen frustratie, perversiteit, ruzie, oorlog en lijden meer. Maar dat kan nog lang duren voordat de mensheid zover is. Uiteindelijk is Tantra één van de meest vredige en liefdevolle levenshoudingen. Tantra is oorspronkelijk ontstaan door het ontworstelen aan van hoger hand opgelegde, vaak valse en misdadige, overtuigingen, ideeën en dogma’s. In India ging het om het kasten-systeem en de macht van de religieuze leiders. Tantra geeft enorme vrijheid, vrij van jezelf, vrij van de ander en vrij van allerlei beperkingen. Ook kent Tantra methodes om je de werkelijkheid te laten ervaren zonder tussenkomst van enige interpretatie van de mind. Direct ervaren zonder er enig concept of label aan te hangen en zonder enig oordeel van goed of slecht. Tantra leert de beoefenaar het leven in zijn totaliteit te ervaren en te accepteren. Tantra heeft daarbij geen intellectuele houding maar gaat voor de directe beleving, weten zonder enige twijfel.

Wie in de tantravisie is geïnteresseerd moet het nodige voorwerk doen. Daarbij hoort, naast het meditatief-zijn, dat er voldoende aan zichzelf wordt gewerkt door het volgen van workshops of trainingen op het gebied van bijvoorbeeld emotioneel lichaamswerk, sexual grounding en sexual awareness. Het doorgronden en kennen van je seksueel beleven en bewust zijn van de seksuele energieën horen daarbij. Heel bewust zijn van wat er tijdens het vrijen gebeurt en nog meer bewust zijn van wat er tijdens een orgasme gebeurt. Sla deze meditaties vooral niet over.

Daarbij komt intense meditatie aan de beurt. Meditatief-zijn is het belangrijkste ingrediënt bij Tantra. Het doen van meditaties is een voorbereiding om meditatief-zijn te kunnen laten ontstaan. Tijdens het doen van een meditatie kan een glimp van meditatief-zijn worden ervaren. In de loop van jaren kan dan een permanent meditatieve staat ontstaan. Tijdens het meditatieve proces of daarna is het pas zinnig om met tantrische methoden en technieken in de weer te gaan.

De laatste tientallen jaren is een opmerkelijke richting ingeslagen. Als je iemand vraagt wat Tantra inhoudt, wordt meestal aangegeven dat het om seks, erotiek en massage draait. Dat het eigenlijk alleen om meditatief-zijn en transformatie gaat, komt bij de meesten niet op. Zelfs in India, de bakermat van tantra, zijn de meeste mensen daar tegenwoordig verwesterlijkt. Het is dan ook heel riskant om tegenwoordig een Indiër om de uitleg over Tantra te vragen. Natuurlijk zijn er zuivere instellingen zoals de gerenommeerde Bihar School of (Tantric) Yoga en diverse (Tibetaans) Boeddhistische Tantra scholen.

In het kort kan het tantrische pad als volgt aangegeven worden:
Ten eerste de noodzakelijke voorbereiding door het doen van meditaties om meer bewust te worden van het denken, emoties, concepten, energieën, enz. Dan het werken aan jezelf om van allerlei frustraties, lichamelijke en psychische ongemakken bevrijd te worden. Daarna of in de loop van deze processen is het pas zinnig om met tantrische methodieken aan de gang te gaan.

Het Tantra-pad zelf is heel globaal in vier opvolgende fasen op te delen.
Ten eerste het helemaal doorgronden wat seksuele energie inhoud. Dit is de laagste fase waarbij seksualiteit zo bewust mogelijk doorleefd wordt. Deze fase is meer instinctief, dierlijk en werkt met meer grove energieën.
De tweede fase gaat meer over liefde, het vanuit het hart in verbinding komen met een externe partner. Seks en lichamelijkheid gaan hierbij meer naar de achtergrond.
In de derde fase worden de energieën verder verfijnd. Hier is een externe partner geen noodzaak meer. Het gaat daarbij ook voorbij het hart. De totale, goddelijke, vereniging van de innerlijke vrouw met de innerlijke man krijgt de focus. Er is alleen nog verbinding met het goddelijke, het wordt eigenlijk een gebed.
Bij de laatste fase is er alleen nog vredige, meditatieve stilte. Men is volledig voorbij de seks, het hart, innerlijke man-vrouw vereniging en het gebed. Alles is getransformeerd, niets heeft meer enige focus, er is alleen nog leegte. Hier zijn we bij de ware intentie van Tantra terecht gekomen.

Swami Nirav Beej of Nirav (1946) is sinds 1982 dagelijks intensief met de Tantravisie bezig. ‘Mijn eerste kennismaking was met het boek ‘Tantra leven in vrijheid’ van Osho. Na jaren omzwervingen in Tantraland is deze zienswijze de basis van mijn tantrameditatiecentrum de TantraTempel geworden. Daarnaast worden meditaties, transformatie oefeningen en inzichten gebruikt van Swami Satyananda Saraswati en het taoïsme. Voor mij waren de belangrijkste tantrameesters: Osho, Sunyata Saraswati, N.N. Bhattacharyya, Dalai Lama, Rabhgias Rinpoche, Sures Chandra Banerji en vele anderen. Daarnaast heb ik bij tientallen Advaita Vedanta meesters gemediteerd. De Advaita Vedanta leer (non-dualiteit) heeft heel veel verbindingen met Tantra.’ Meer Info: www.TantraTempel.nl.  06-15521760 

Meer over tantra
Goede tantraboeken die door Indiërs zijn geschreven:
- Tantra Darshan van Swami Niranjanananda Saraswati, Yoga Publications Trust, Munger, Bihar School of
(Tantric) Yoga, India. Een absolute aanrader als je echt in Tantra geïnteresseerd bent;
- Alle tantraboeken van Osho. Daarnaast komt zijn tantrische visie in bijna al z’n boeken steeds naar voren;
- The New Guide to Dakini Land, Geshe Kelsang Gyatso, The Highest Yoga Tantra Practice of Buddha
Vajrayogini;
- Tantra Unveiled , Rajmani Tigunait;
- Introductie in tantra, Lama Thubten Yeshe, een visie van heelheid;
- Tantra in Tibet, Tsong Kha Pa, H.H. the Dalai Lama Tsong-Ka-Pa & Tson-Kha-Pa;
- Mahamudra Tantra, Geshe Kelsang Gyatso & Kelsang Gyatso Geshe;
- The Dawn Of Tantra, Chogyam Trungpa, Herbert V. Guenther & Trungpa Tulku Chogyam Trungpa;
- Encyclopaedia of Buddhist Tantra, Edited by Sadhu Santideva. 2001, 5 Volumes;
- Tantrabhidhana, A Tantric Lexicon, N. N. Bhattacharyya. 2002;
- History of the Tantric Religion, Dr. N.N. Bhattacharyya, (er is een dunne en dikke uitgave);
- Brief History of Tantra Literature, Sures Chandra Banerji.

Internet Video’s:
- Interview met Tantra Master Sunyata Saraswati door Dr Jude Johnson:
www.youtube.com/watch?v=bUXKokhXgk8 

- Waking from the Trance, Stephen Wolinski: https://www.youtube.com/watch?v=QxRv8OR7G9o
( Talk in the beginning about Vigyan Bhairav Tantra )

Buddha Eyes


Dit artikel was geplaats in Koorddanser november 2014
  

www.TantraTempel.nl     06-15521760     nirav@tantratempel.nl

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -   Einde bericht  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Varik, 2 november 2009

De TantraTempel heeft nieuwe prachtige locatie met meer uitgebreide mogelijkheden

  
  Op een uitstekende plek, te midden van een eigen rustgevend bos aan rivier de Waal, bevindt zich de TantraTempel, een inspirerend meditatiecentrum voor sessies, groepen en trainingen.

  Omringd door puur natuur en serene rust heeft de TantraTempel op landgoed KristalBoom in Varik een nieuwe locatie gevonden. Dit unieke meditatiecentrum heeft een weelderige tuin met fonteinen en beelden van Indiase Goden en Godinnen. De tuin ademt een paradijselijke sfeer uit en is voorzien van een zwembad, buitendouche, sauna en jacuzzi.

  De TantraTempel biedt individuele sessies, verwen avonden  en arrangementen aan voor koppels en singles. Men leert van ervaren    Tantrika’s  het leven zó intens te beleven, dat het een spirituele ervaring en ontwikkeling wordt. Met wederzijds respect, liefde en persoonlijke aandacht wordt men begeleid naar onvergetelijke ervaringen die bijzonder helend kunnen zijn. Je wordt energieker, krachtiger, levenslustiger en de intimiteit wordt meer verdiept. Met een Tantrische levenshouding ontstaat meer flexibiliteit en een intenser genieten van het leven. Persoonlijke- en zakelijke relaties verbeteren vaak. Dit is ‘the Tantric Experience’.

  De Tempel is in een originele Mongoolse yurt ondergebracht. Daarnaast zijn in het landhuis een royale groepsruimte en een sessieruimte aanwezig. Allemaal gedecoreerd met kleurige sfeervolle oosterse stoffen van brokaat, zijde of satijn. Er klinkt zachte rustgevende muziek in een warme geborgen sfeer. Wie de Tempel binnengaat waant zich werkelijk in een sprookje van ‘1001 Nacht’

  De TantraTempel wordt door swami Nirav Beej geleid. Gedurende tientallen jaren van studie en ervaringen is bij diverse meesters in India gezocht naar de meest pure en originele vorm van Tantra. Hieruit is een eigentijdse combinatie van Tantra, Yoga, Taoïsme en Westerse inzichten ontwikkeld. De TantraTempel draagt uniek in Nederland dit authentieke concept uit. De Tantrika’s die een gedegen achtergrond hebben zijn door Nirav individueel  opgeleid. De sessies bestaan uit een uitgebalanceerde combinatie van meditatie, healing,  lichaamswerk en lichte therapie.

Kortom, de TantraTempel is een uitstekend inspirerend en comfortabel meditatiecentrum voor een onvergetelijk cadeau voor jezelf of aan elkaar. U hebt een ruime keuze uit diverse Tantra Arrangementen,  uitgebreide Tantra-opleidingen, Tantra-avonden, sessies en evenementen. Indien gewenst op maat voor u samengesteld.

Informatie:   Nirav: 0344-651128                   06-15521760 
www.TantraTempel.nl         Nirav@TantraTempel.nl

------------------------------------ Einde bericht ---------------------------------

Varik, 2 november 2009 
TantraTempel 
Landgoed KristalBoom - Waalbandijk 58 - 4064 CC  Varik

 

- - Oude Pers Berichten - - Oude Pers Berichten - -

OUD PERSBERICHT , Wilnis, 14 februari 2007

' DE  SPIRITUELE  SENSUALITEIT  VAN  TANTRA '

Verborgen in het Groene Hart van Nederland staat een unieke Tantrische tempel. De Tantratempel is omgeven door een weelderige tuin met fonteinen, beelden van Indiase Godinnen en Goden en heeft een uitzicht over uitgestrekte weiden.

De tuin heeft een paradijselijke sfeer en wie de tempel binnengaat waant zich in een sprookje van ‘1001 Nacht’.  Het interieur heeft een baldakijn, gordijnen, rond Tantra bed en vol zachte kussens. Alles is uitgevoerd in kleurrijke oosterse stoffen van brokaat, zijde en satijn. Er is een geur van wierook en exotische massageoliën en er klinkt zachte rustgevende muziek.

De tempel wordt geleid door Nirav. Hij is een Tantra Meester met jarenlange ervaring, ondermeer in India, waar hij ook zijn exotische naam kreeg. Samen met hun professionele vrouwelijke en mannelijke   Tantrika’s  of  Devadasi's  leren zij mannen, vrouwen en paren om het liefdesspel zo intens te spelen, dat het een spirituele ervaring wordt. Met wederzijds respect en liefde worden mensen begeleid naar onvergetelijke ervaringen en sensatie.

Deze Tantrische ontmoetingen hebben een krachtige helende werking (sexual healing). Je voelt je daardoor energieker, krachtiger en levenslustiger. Seksuele problemen kunnen sterk verminderen of verdwijnen. Je voelt je steeds vrijer en gaat meer van het leven genieten. Je leeft bewuster en meer totaal, wat ondermeer je persoonlijke-, en zelfs zakelijke relaties enorm kan verbeteren. Dit is ‘the Tantric Experience’.

Nirav en de Tantrika’s of Devadasi´s, welke individueel worden opgeleid, zijn professioneel. Zij bieden een scala aan begeleide, sensuele mogelijkheden waarbij creativiteit en fantasie een grote rol spelen. De eerste ontmoetingen vinden meestal plaats in de magische atmosfeer van de Tantrische tempel, waar de bezoeker/cursist door de Tantrika van zijn of haar keuze, stap voor stap in de wereld van Tantra wordt ingewijd.

De  Tantrika’s  zijn als liefdevolle vriendinnen of vrienden. Zij zijn discreet, hebben stijl en klasse en bieden een hoge kwaliteit. Naast er heerlijk uit zijn is er ook de gezamenlijke beleving van meditatie en transformatie. Het totaal in het ‘hier en nu’ kunnen zijn en het leren loslaten van overtuigingen en ideeën die het ‘totaal genieten van het leven’ kunnen belemmeren. Om aan de vraag naar kwaliteit te kunnen voldoen wordt door Nirav regelmatig nieuwe Tantrika’s en  Devadasi's  opgeleid die zich voelen aangetrokken tot het leren en verder doorgeven van‘the Tantric Experience’. 

Voor meer informatie:   0344 - 65 11 28        06 - 155 21 760       
www.TantraTempel.nl                  

 

 

 

MET EEN KNIPOOG... door Geert Kimpen Koörddanser 233 
Juli / augustus 2005

Geert Kimpen bezoekt workshops en lezingen van leraren, goeroes en visionairs en geeft zijn persoonlijke indruk.

De tempel der Godinnen Tantra prijkt al jaren bovenaan ons doelstellingenlijstje. Maar de jaren glijden door onze handen en iedere keer moeten we weer vaststellen dat het er niet van is gekomen. Tenzij drie jaar geleden dan met een wel heel vruchtbaar resultaat. De uitwas van een tantradagje waarmee we ons zesjarig samenzijn vierden, leidde tot niet minder dan de conceptie van Zonneke. Een Tantrisch meisje dat niet genoeg krijgt van knuffelen en zoentjes en nu al met haar verleidelijke oogjes iedereen die ze ontmoet in zijn hart weet te raken.

Maar ondanks deze levensveranderende ervaring dendert het gewone leven voort terwijl je weet dat er ergens een geschenk ligt dat je alleen maar hoeft uit te pakken. Even aan de rem trekken, even de buitenwereld laten voor wat ie is, even in een sprookje van Duizend en Een Nacht stappen. Tantra is ook eng. Want tantra heeft hoe mooi je het ook verwoordt met seks te maken. En al is over seks praten dan niet langer een taboe, je seksualiteit beleven met vreemden, dat is toch nog steeds eng. Seks beleef je in je eigen slaapkamer met gesloten gordijnen. Tenzij je avontuur wil. Tenzij je wilt ontdekken wat er nog meer mogelijk is. Dan moet je naar buiten. Er is geen terrein in het bestaan waarin je geen bijscholing kan volgen, dus waarom ook niet op seksgebied, zou je zeggen. Maar toch is dat anders.

Onze buren prijzen onze moed. Zelf zijn ze een half jaar geleden ouders geworden van een mooi meisje, Frederique, maar in dat halve jaar zijn ze slechts één keer intiem geweest, vertrouwden ze ons toe. Zij blijft de borst geven, bekent ze, om zich te vrijwaren van aanraking van haar man. Hij is uitgeput van het wereldimperium dat hij wil creëren ter ere van zijn dochter. Zodat ze trots op hem zal zijn. Hij volgt een bijscholingscursus personeelsbeleid maar de "Tantra Koppel Sessie" die wij volgden in de   Devadasi   Temple of Light in het dorp ware misschien een betere investering geweest.

Wanneer we bij de stadskaart van het dorp stoppen om de 'Lotusstraat ' op te zoeken, stopt er een auto achter ons waarvan de vrouw ook de kaart raadpleegt. Zij moet ook op de Lotusstraat zijn. Maar we durven niet te vragen of ze ook naar de Tantratempel gaat. In de auto overleggen we met elkaar. "We hadden toch een privé afspraak?" Maar bij de Lotusstraat aangekomen blijkt dat het andere koppeltje op bezoek gaat bij de buren. Voor vast wat ander spannends.

Radijskleurige likeur en koele frambozen 
Padmani, een stralende blonde vrouw, ontvangt ons in haar sensuele Indiase kleding: een koningsblauwe rok en kort topje met een sluier van zijde. Zij is de Devadasi, of Tantrische priesteres, die ons vanavond zal verwennen en inwijden. Natuurlijk zijn we zenuwachtig. En tegelijkertijd vol spannende afwachting. Zullen we ons beiden even prettig voelen? Hoe eerlijk zullen we durven zijn als er iets gebeurt wat we niet willen? Wat als de ene wel en de andere niet geniet? Kortom, zullen we ons durven overgeven?

"Overgave is mijn levensmotto" vertelt Padmani in haar sprookjesachtige tempel waar je door de enorme ramen over de uitgestrekte groene polders en het stilstaande water kan kijken. "Ik wil van elke moment in mijn leven genieten. Totaal en impulsief. Met al mijn zintuigen. Vorige week gingen Nirav, mijn man, en ik in een sterrenrestaurant eten. De gerechten waren werkelijk een orgastische sensatie. Maar overal rondom ons zaten de mensen aan de tafeltjes te praten. Ik was in een baldadige bui en tikte tegen mijn glas. 'Dames en heren, proeven jullie wel wat er op je bord ligt?' zei ik." Ze schenkt ons een radijskleurige likeur in en nodigt ons uit om echt te ruiken, te proeven en de drank met al onze smaakpapillen te beleven. Zelden doe ik zo lang over een piepklein glaasje.

Ik zie hoe Christine, mijn bloedmooie vrouw, maar vanavond zo mogelijk nog mooier door het goudkleurig ensemble waarmee ze zich als Oosterse prinses heeft verkleed, het drankje wellustig van haar lippen likt.

Ondertussen leest Padmani voor wat Tantra voor haar betekent. "Voor mij is Tantra een alchemistische transformatie van energie. Seks moet niet seks blijven, seks energie dient getransformeerd te worden naar liefde. En liefde moet niet liefde blij­ven. Liefdes energie dienst verder getransformeerd te worden naar licht, naar meditatieve ervaring, naar de uiteindelijke ultieme, mystieke piekervaring. Bij een Tantrische ontmoeting lost alle dualiteit op in pure eenheid."

Padmani vraagt of we tegenover elkaar gaan staan en een buiging maken zodat haar en mijn derde oog elkaar zachtjes raken. "Namasté Christine" zeg ik. "Namasté Geert" antwoordt ze, "ik groet het goddelijke in jou." Op het grote blauwe bed met honderden kleurige kussens en omringd door beelden van opwindende liefdesgoden en godinnen serveert Padmani een heerlijk koele fruitsalade die we elkaar voeren met een vorkje. Ik voel hoe Christine met een ijskoud framboosje langs mijn lippen streelt en plagerig het in en uit mijn mond haalt terwijl mijn tanden het begerig proberen te vangen.

Padmani is een perfecte   Devadasi   die dan liefdevol bij ons is en op de juiste momenten zich discreet terugtrekt om de volgende verrassing te bereiden.

Persbericht Geert Kimpen

Op het grote blauwe bed met honderden kleurige kussens en omringd door beelden van opwindende liefdesgoden en godinnen serveert Padmani een heerlijk koele fruitsalade die we elkaar voeren met een vorkje.

Een voetbad bij een zilverblinkende maan. 
"Tantra is zoveel meer dan alleen het seksuele stukje" vertelt ze terwijl ik de kurk van de champagnefles haal. "Het is een manier van tegen de wereld aankijken. Van kiezen voor de sensaties, voor verlichting in elk moment. Vanaf het moment dat een astroloog me vertelde dat mijn levensthema seksualiteit was, ben ik op zoek gegaan. Ik heb jaren in India gewoond bij Osho. Nirav heb ik op een Osho feest leren kennen. Of naar mijn gevoel, opnieuw tegengekomen. Het is heerlijk om een man te hebben die net als ik een voortdurend verlangen heeft naar eenheid. Met elkaar en met de hele wereld die ons omringt.

Osho zei: "Men meent dat ik seks predik, maar ik ben iemand die God verkondigd. En als ik over seks spreek is daar een reden voor - de reden is dat ik zou willen dat je het leert kennen voordat het te laat is." Met weinig weemoed dwalen mijn gedachten even naar de Osho feesten die ik vroeger wel eens in Amsterdam bijwoonde. Als eenzame vrijgezel met mijn ziel onder mijn arm hoopte ik daar wat warmte en intimiteit te vinden. Maar zelfs Osho's liefdes-hart was niet groot genoeg om deze verstotene der aarde te omarmen. Terwijl ik iedereen elkaar liefdevol zag huggen, dreef ik weg in de walm van een joint naar de donkerste krochten van mijn ziel.

"Alleen jammer dat in India de liefdescultuur bijna uitgestorven is," vertelt Padmani ondertussen, "Nirav heeft wel eens met Indiase vrouwen gevreeën. Er is niets meer van de oude Tantrische leer te ervaren! Er is nu zelfs een verbod op het uitvoeren van dit soort liefdesbeeldjes. Nirav heeft net voor het embargo inging nog tientallen beeldjes geïmporteerd. Voor tantra en zovele andere Oosterse leren, moet je tegenwoordig in het Westen zijn."

Champagne is een Tantrische drank en langzaam glijden we in een roes waarbij al onze angsten wegspoelen. Gearmd liggen we op het bed terwijl onze priesteres die delen van onze voeten masseert die corresponderen met onze onderste chakra’s. Het is heerlijk om nergens aan te hoeven denken. De zachte druk op je voeten door je hele lichaam te voelen stromen. Dicht bij elkaar te zijn, elkaars handpalmen te strelen en ondergedompeld te worden in een zee van verwennerijen. "Hebben jullie zin om te dansen," vraagt Padmani. Eigenlijk niet, want het is heerlijk op het bed maar toch voert het erotische, opzwepende ritme ons mee in een nieuwe, vreugdevolle roes, danst mijn prinses verleidelijk om me heen en voel ik me Zorba de Boeddha in mijn Prinsenkleding.

Moet toch eens wat aan mijn buikje doen, denk ik. Buiten valt de duisternis en lijkt een zilveren maan met een punaise in het zwarte hemelgewelf te zijn geprikt. "Is het leven niet prachtig?" roept Padmani vrolijk uit terwijl haar rok uitzwaait en we kunnen haar alleen maar vrolijk toelachen als antwoord.

Devadasi's 
"Vroeger woonden bij de Indische tempels de Devadasi’s," vertelt Padmani terwijl we een heerlijk koel glaasje water drinken in de tuin die een orgastisch feest van groentinten is. "Dat waren priesteressen die getrouwd waren met God en ingewijd in de Tantrische geheimen. Bij hen kon je terecht om geheeld te worden, om via Tantra één te worden met God. Tegenwoordig vind je hen bijna niet meer. Daarom heet deze plek The Devadasi Temple of Light. Wij leiden hier priesteressen op. Het is een ommezwaai voor de mensheid wanneer vrouwen weer de leidende positie innemen. Het is een intense opleiding. Het Devadasi zijn komt op de eerste plaats en dan pas het familieleven."

In de Bodegraafse katholieke kerk werkt sinds kort ook een Devadasi. Zij heeft onze oude dorpspastoor van de kansel verdrongen. Met zijn zeventig jaar werd hij niet meer geschikt geacht. De arme man werd uit de pastorie verdreven en woont nu samen met een vrouw in een klein appartementje. Ondanks mijn onvoorwaardelijke sympathie voor de pastoor, moet ik wel toegeven dat sinds de onverbiddelijke Devadasi de missen leidt, de kerk weer veel voller zit. Zonder zich zelfs maar te hoeven hullen in mooie Oosterse gewaden trekt ze nieuw publiek. Het tijdperk van de vrouw is aangebroken.

Tantrische massage, paarse veren en hete, druppelende olie Wanneer we terug in de tempel komen, heeft Padmani hem verlicht met tientallen kaarsen die een zachte, gele gloed verspreiden rond de massagetafel die nu in het midden staat. Padmani heeft gevraagd of we met elkaar overleggen of zij alleen of met behulp van ons de massage zal doen. Het vertrouwen is inmiddels grenzeloos. Zonder afspraak gaat Christine eerst. Ik zal Padmani assisteren. Zoals met alles laat ze de vrijheid om wel of niet je kleding aan te laten. Wel schuift ze discreet de gordijnen dicht. "Rond deze tijd laat onze buurman wel eens de hond uit. Vorige keer keek hij zijn ogen uit toen ik hier een vrouw masseerde. Ik weet niet of onze buren hier erg blij met ons zijn. Ze proberen wel eens te informeren wat we doen, maar schrikken al als we het woord ‘massage’ laten vallen. In India betekende het geluk en voorspoed als er een Devadasi in de buurt woonde, maar ik denk niet dat onze buren dat ook zo zien."

Ik lig als Prins op het ronde bed en zie hoe Christine haar mooie gouden kleding aflegt om in haar nog mooier gewaad van haar lichtbruine huid op de tafel te gaan liggen. Padmani begint de massage alleen en er naar kijken moet net zo opwindend zijn als het ondergaan. Ik geniet van de zachte handen die ik over haar rug, billen en benen zien glijden met een goddelijke elegantie. Padmani wenkt om te komen helpen. Ze geeft me een paarse veer en vraagt haar ritme te volgen. We strelen zacht met de veren langs haar lichaam en ik zie hoe het beeldschone lichaam van de vrouw van mijn leven geniet. De ene verrassing na de andere haalt Padmani boven. We druppelen hete olie over elk plekje van haar lichaam, glijden met onze handen en armen door het magische landschap van heuvels en valleien dat voor ons uitgestrekt liggen. Dan weer bedekken we haar met een heerlijk hete handdoek, en de volgende keer met een flinterdunne lap fluweel die we zachtjes langs haar lichaam laten afglijden. De ene keer gaan we beiden net zo snel als in een duizelingwekkende achtbaan, dan strelen we zachtjes en plagerig over haar tintelende huid en genieten van haar zuchtende, verlangende ademhaling. Soms volgt Padmani de dwaaltocht van mijn handen, dan spiegel ik haar sensitieve wegen. Het masseren is net zo sensationeel als zelf gemasseerd worden.

Mijn massage beurt door twee Devadasi’s Het is mijn beurt. Ik kan er alleen maar over kwijt dat een man die nooit ingewijd werd door twee Devadasi's op het eind van zijn leven alleen maar spijt kan hebben. Wat hij ook bereikt of meegemaakt heeft, het ultieme zintuiglijke genot heeft hij gemist. Het hele lichaam voelt als een paradijs vol verboden vruchten. Het gevoel van mannelijkheid strekt zich uit van kruin tot teen. Alles is net zo gevaarlijk en heerlijk en het lijkt of tijd noch ruimte bestaan. Alleen vier zachte handen en armen die geschapen lijken te zijn om deze goddelijke missie te volbrengen.

Blij, zinderend en nagenietend springen we in de Jacuzzi onder de sterrenhemel waar ook Nirav ons vergezelt en we met een glaasje dieprode wijn napraten. Tantra staat weer met driedubbele ster bovenaan ons doelstellingenlijstje. Misschien leidt deze avond wel tot de geboorte van onze zoon Koning. Als dat zo is hadden we hem niet op een goddelijker manier op deze aarde kunnen uitnodigen.

Ook de dag daarna ruiken we nog de aromatische oliën op elkaars lichaam. De zoete herinnering aan een avond die je de hele wereld zou gunnen. Vol overgave loopt Zonneke naar ons toe wanneer we haar weer ophalen van een nachtje logeren bij oma. Wat gun ik dit Tantrische prinsesje later een man die de godin in haar eert en haar op een goddelijke manier van haar lichaam en de liefde zal laten genieten. "De maan heeft over mij gewaakt" vertelt ze. En zo is het, net als over ons.

Devadasi Temple of Light Padmani & Nirav en Tantra Team 
www.TantraTempel.nl      0344 - 65 11 28        06 - 155 21 760

Zie ook:  
Het aanbod van de TantraTempel

Meer weten? Neem contact op met Nirav 06-15521760  of  sessies@tantratempel.nl