It seems this browser's JavaScript is down! Please enable it or upgrade to new browser.

Anava-Upaya - Fire-Wheel Meditatie

Klik hier voor vorige Artikelen  

Anava-Upaya (āṇava-upāya) is een spirituele beoefening, vooral geschikt voor beginners. Het zijn oefeningen die te maken hebben met het lichaam, ademen, energiekanalen en de Chakra’s, die zich in het subtiele lichaam bevinden. Deze oefeningen zijn hoofdzakelijk bestemd voor de Jiva ((jīva), een geconcentreerde menselijke vorm van bewustzijn. Het wordt ook wel Individueel-, Persoonlijk- of Menselijk-bewustzijn genoemd. Dit in tegenstelling tot diegenen die de focus op Universeel Bewustzijn hebben, Shiva-Bewustzijn of Universele Intelligentie. De Anava-Upaya methoden vallen binnen de noemer Kriya en Yoga. Daar vallen Meditaties, Pranayam’s, Visualisaties, Mantra’s, Mudra’s, Chakra’s, Asana’s en Sadhana (meditatieve rituelen) onder. Deze oefeningen kunnen een opstapje zijn naar de reeds eerder besproken artikelen over de Shambhava-Upaya en Shakta-Upaya methoden.

Dualiteit - Veelvoudigheid - Dvaita - Bheda
Wanneer Anava-Upaya binnen de Yoga-scène wordt uitgevoerd, verkeert het in de diversiteit (dualiteit). Dit geeft meteen het grote onderscheid aan met Tantra. Maar wanneer de oefeningen worden uitgevoerd met een tantrisch inzicht (Tantrik View) bij een Tantra Sadhana, worden ze vanzelf een Non-Dualistische Tantra beoefening.

Voordat de Fire-Wheel meditatie wordt uitgelegd, eerst even enkele basisbegrippen:

Energie kanalen Sushumna - Ida - Pingala met 5-Chakra systeem

Merk op dat deze afbeelding het klassieke Trika-systeem van vijf Chakra's weergeeft, die overeenkomen met de vijf primaire elementen. De driehoeken onderaan en bovenaan duiden de lage en hoge Kundalini stromen  (Kuṇḍalinī) aan. Tevens zie je ook de Kanda (bol), de hartlotus met zijn 'vlammenspruit' en de gehemelte-chakra, omringd door de zes zwarte stippen van het wind-element.

Ida – Pingala – Sushumna
De Sushumna Nadi loopt midden door het lichaam van de Kruin-Chakra (eigenlijk de Dvada-Shanta) naar het perineum in het bekkenbodem gebied. Bij de inademing (Apana) merk je dat de Prana (levensenergie) die via de Ida-Nadi (koele maan) loopt en een beetje links van de Sushumna-Nadi georiënteerd is. Bij de uitademing (Prana) merk je dat de levensenergie die via de Pingala-Nadi (warme zon - Zelfbewustzijn) loopt, zich een beetje rechts van de Sushumna-Nadi bevind.  Na voldoende meditatief te zijn, kun je ervaren dat de Ida- en Pingala-Nadi’s zich kruislings om de Sushumna-Nadi spiraliseren. Het lijkt op de slangen van het caduceus-symbool bij een arts.

Kumbhaka
Aan het einde van de inademing en aan het einde van de uitademing zijn de momenten om een Kumbhaka te doen of spontaan te laten ontstaan. Een Kumbhaka is een adem-stop of pauze, in eerste instantie van twee tot vier tellen. Na enige oefening doe je een Kumbhaka zo lang als comfortabel voor je voelt. Een streefaantal tellen is dertig, alhoewel er Yogi’s zijn die twee minuten weten aan te bevelen.

Naam

Betekenis

Licht

Plaats

Adem

Informatie

Ida

Verfrissend

Maan

Links Georiënteerd

Apana (In)

Weet

Pingala

Rood-Oranje

Zon

Rechts Georiënteerd

Prana (Ex)

Weten

Sushumna

Goddelijk

Vuur

Centraal

Udhana (Stijgend)

Weter


Bewustzijn object per Nadi

Ida-Nadi: Koele energie (Apana) stroomt parallel aan de inademing naar binnen, richting perineum. Daarbij vindt identificatie met de verkoelende maan plaats. Het naar binnen stromende bewustzijn kan de vibratie,  trilling van een object meenemen. Daardoor kun je innerlijk van een object bewust worden en er eventueel van genieten. Het object wordt als het ware reflecterend bij je naar binnen weerkaatst. Je bewustzijn ervaart het anders dan direct zonlicht omdat het gekleurd is door de bijzonderheden van het object.

Pingala-Nadi: Warme - hete zon-energie (Prana) stroomt naar buiten. Identificatie vind plaats met de zon. Het bewustzijn beweegt zich naar buiten en verlicht externe objecten. Eigenlijk hetzelfde zoals de zon objecten zichtbaar laat ervaren. Abhinavagupta identificeert dit met het cognitieproces, dat zijn kern in de zintuigen heeft. Hij had het inzicht dat het bewustzijn door verschillende kanalen van de zintuigen naar buiten beweegt waardoor er begrip over de objecten ontstaat.

Sushumna-Nadi: Het centrale energiekanaal dat loopt van de Kruin-Chakra, of beter gezegd vanaf de Dvada-Shanta, naar het perineum onder in het bekkenbodem gebied. De Dvada-Shanta bevindt zich een twintig tot vijfentwintig centimeter boven de Kruin-Chakra. Dit centrale energiekanaal staat voor de ‘Kenner’ ofwel vertegenwoordigd het bewustzijn. Je kunt bij de Sushumna-Nadi verschillende vormen van visualisaties gebruiken, maar uiteindelijk gaat het om de pure, conceptloze ervaring. Bij visualisatie kun je denken aan een gloeiende gouden lichtkolom of als kobaltblauw Prana. Dit mystieke energiekanaal laat de Prana-stroom, meestal Kundalini genoemd, door zich stromen of langs zich stromen. De fysieke ademstroom heeft een sterke connectie met de Kundalini-stroom. Je kunt deze Kundalini-stroom het beste ervaren door het beoefenen van krachtige ademhalingsoefeningen (Pranayama) waarbij je rustig, langzaam lang ademt. Aan het einde van elke in- en uitademing doe je een Kumbhaka, ademstop of adempauze van enkele tellen. Op den duur laat je de duur van de in- en uitademing gelijk worden, soms laat je de uitademing een beetje langer zijn dan de inademing. Je laat nu de Prana- en Apana-stroom in balans komen. Verder kun je tijdens een Kumbhaka een specifieke (Kundalini) kern-mantra in de hart-ruimte laten vibreren. Daarbij kan er iets mystieks gebeuren. De Prana-adem-energieën kunnen in een moment van tijdloosheid plotseling spontaan versmelten en door de Sushumna-Nadi omhoog naar de kruin-chakra worden gestuwd. Voor de tantrische Yogi is dit het sublieme einddoel.

Sushumna-Nadi Alternatief:
Door een diepgaand spiritueel en mystiek inzicht kan hetzelfde worden bereikt. Hierbij wordt een object, zowel extern als intern, herkent door een opeenstapeling van informatie die we door leren en/of ervaring hebben opgedaan. Besef hierbij dat de herkenning slechts een aspect van je eigen wezen is. Het object wordt verlicht en vibreert mee in het licht van je bewustzijn en is daarbij volkomen onafscheidelijk. Daarna lost het in zichzelf op. Anders gezegd, besef echt experiëntieel dat de kenner, het middel om te weten en het gekende slechts drie aspecten zijn van één dynamische werkelijkheid. De samensmelting van de drie corresponderende subtiele kanalen, Ida-, Pingala- en Sushumna-Nadi’s en ademhalingen worden op een andere manier tot stand gebracht. Abhinavagupta verwoordt dit als volgt bij de Firewheel-Dhyana-instructies wanneer hij zegt: “Visualiseer in het hart de versmelting van de triade van vuur, zon en maan. Zij stellen de kenner, middelen om te kennen en object voor." Je kunt naar eigen inzicht één van de twee benaderingen voor je meditatie kiezen.

Sushumna-Nadi meditatie volgens Christopher Tompkins
Christopher Tompkins stelt de volgende visualisatie voor. Stel je levendig voor dat de zon opkomt in de basis van het hartcentrum of de navel. Adem hem langzaam uit langs het centrale kanaal (Sushumna-Nadi) totdat hij uit de kruin van het hoofd tevoorschijn komt. Visualiseer dan de volle maan boven het hoofd. Adem hem langs het centrale kanaal in totdat hij ondergaat in de basis van het hart. Doe een Kumbhaka van enkele tellen. Visualiseer vervolgens dat de zon weer op dezelfde plek opkomt. Ga met deze adem-/visualisatieoefening door totdat er aan de basis van het hart een Kumbhaka spontaan ontstaat waarin de ondergaande maan en de opkomende zon volledig aanwezig zijn. Zij zijn in perfect evenwicht waarbij hun energieën versmelten in het vuur van MahaBhairava (witte maan + rode zon = oranje vuur).

Fire-Wheel
Je kunt het Fire-Wheel voorstellen als een wiel met twaalf spaken van licht welke de krachtige vormen van bewustzijn voorstellen. De twaalf spaken worden ook wel als de twaalf Kali’s of vormen/aspecten van Shakti voorgesteld. De krachtige bewustzijnsvormen komen via een opening van je lichaam in verbinding met een extern object. Je kunt het zien als een ontstaan, tijdelijk vasthouden en weer oplossen van een object. Daarbij kun je de ware aard van een object ervaren. In het hart of de naaf van het Fire-Wheel bevindt zich (Maha)Bhairava, een aspect van Shiva.

Volwassen Klassieke Tantra
Nu worden een paar meditaties uitgelegd. Abhinavagupta heeft in zijn ongeëvenaarde boekwerken, de ‘Tantraloka’ en ‘Tantrasara’, de technieken en oefeningen heel subtiel en precies uitgelegd.

1. Dhyana (dhyāna): Meditatieve visualisatie van de stroom bewustzijnskrachten die via de zintuigen lopen:
Bij dit soort meditaties is het belangrijk dat je de triade (de Drie-eenheid) van kenner, weten en gekend voldoende in je hebt opgenomen. Je mediteert op de zelf-verlichtende, allesdoordringende Werkelijkheid. Die stralende plek van gelukzaligheid die zich in het hart bevindt. Als hulpmiddel kun je daarbij het Fire-Wheel (zie de plaat) gebruiken, waarbij de kern MahaBhairava is. Zie het aparte onderwerp ‘Fire-Wheel Meditatie’ hieronder.

2. Prana-Ucchara (prāṇa-uccāra): Meditatie op de stroom van vitale energieën;

3. Varna-Ucchara (varṇa-uccāra): Meditatie op bekrachtigde kernlettergrepen, welke subtiele mantra’s in tune met de adem zijn;

4. Karana (karaṇa): Beoefenen van yogahoudingen;

5. Puja (pūjā): Uitvoeren van rituele aanbidding, waarin de aanbeden Goddelijke energie kan worden geïnstalleerd in interne of externe basis-principes (adem of maṇḍala's en Deities).

Voor de duidelijkheid zijn elk van de aangegeven methoden toereikend om het hoogste doel te bereiken, mits correct uitgevoerd en vloeiend geïntegreerd in je gehele energiesysteem.

Wheel of Fire Colored - Firewheel - Fire-Wheel - Vuur-Wiel

Uitvoering van de Fire-Wheel meditatie (Dhyana)
Stap 1. Focus je bewustzijn op de ruimte rondom het ultieme Hart. Besef dat daarin zich het Goddelijke Licht bevindt, de essentiële aard van alle dingen. Anders gezegd, ervaar de onveranderlijke kern van je totale wezen. Je pure, conceptloze, zelf-openbarende Licht en autonoom Bewustzijn. Weet dat daarbij gevoelens en emoties geen enkele rol spelen. Het is het onveranderlijke accepterende Bewustzijn waarbinnen zich alle manifestaties voltrekken. Een totale acceptatie van wat is.

Stap 2. Uitgangspunt: Bij deze stap 2. manipuleer je de energieën van het subtiele lichaam om een bevrijdende spirituele ervaring op gang te brengen die in begrip kan resulteren of het kan een begrip genereren dat zo krachtig en zo volledig is dat het de energieën van het subtiele lichaam in overeenstemming laat stromen. Deze beide benaderingen veronderstellen een eenheid van lichaam en geest. Bij alle Yoga beoefeningen gaat men ervan uit dat lichaam en geest slechts aspecten van elkaar zijn.

Visualiseer je lichaam als een subtiel lichaam van licht. Focus je visualisatie levendig op de triade van de drie primaire subtiele energiekanalen (nāḍī's), de maan, vuur en zon. Laat de ademhaling (prāṇāyāma) steeds wat langer (trager) worden. Adem de maanenergie in via de Ida (iḍā) Nadi , het links georiënteerde energiekanaal. Adem de zonne-energie uit via Pingala (pingalā) Nadi, het rechts georiënteerde energiekanaal. Houd de adem in het centrale energiekanaal de Sushumna ( suṣumnā) Nadi vast (Kumbhaka) tot de drie samenvloeien in het hartcentrum. De vitale levensenergie (Prana) stroomt door de energiekanalen (Nadi’s). Let op dat in de Klassieke Tantra ‘Prana’ de uitademing voorstelt en ‘Apana’ de inademing. Stel je voor dat de adem bij het derde oog of de kruin van het hoofd binnenkomt. Dan volg je de fysieke ademstroom naar beneden, naar de basis van het hart of de navel. Parallel aan de inademing visualiseer je in het parelwitte, linker dominante maankanaal een koele oplichtende energiestroom (Prana). De maan gaat onder in het hartcentrum (in het gebied van het borstbeen of het xiphoid-proces). De adem pauzeert net voor "dageraad" in een Kumbhaka (adem-stop of pauze). Daarbij ervaar je een absolute gecentreerdheid. Dan komt bij de uitademing (Prana) de zon op vanuit het hartcentrum. De Prana (prāṇa) stroomt omhoog langs het oranje-roodachtige rechter dominante zonnekanaal. Daar verlaat de Prana de bovenkant van het hoofd. Ga hiermee door, terwijl je de tijd van de pauze tussen de ademhalingen elke week stapje voor stapje verlengt. Daarbij ervaar je dat de zonne- en maantrillingen in perfecte balans worden gehouden. Op een bepaald moment ervaar je een energie, bijvoorbeeld warmte of druk of trilling, die in het hartcentrum ontstaat. Bij de Klassieke Tantra wordt dit het Vuur van MahaBhairava (Mahābhairava) genoemd. Dit is de enige energie die tot uiting komt in de drie hiervoor beschreven aspecten. Als je deze techniek iedere dag, maanden of jaren, beoefent ga je ervaren dat die steeds krachtiger wordt.

Stap 3. Visualiseer de versmolten energie als het stralende licht van de Goddelijkheid in de vorm van een draaiend wiel van vuur met twaalf spaken, dat opstijgt vanuit het hart. Laat het uit één van de zintuiglijke openingen (zien, horen, ruiken, enz) stromen. Laat het daarna op een daadwerkelijk aanwezig extern of gevisualiseerd intern object tot rust komen. Anders gezegd: Visualiseer nu deze MahaBhairava-energie in de vorm van een wiel van Vuur (zie plaat Fire-Wheel) met twaalf spaken die de twaalf Shakti’s voorstellen. Laat het wiel in je hart kloppen en draaien en nodig het dan uit om langs een van de kanalen te stromen die naar het oog, oor of een andere lichaamsopening leiden. Visualiseer verder dat het uit je lichaam stroomt en tot rust komt op een extern object dat overeenkomt met het kanaal vanwaar het uitstroomde. Bijvoorbeeld een visueel object voor het oog, een geluid voor het oor, een geur voor de neus, enzovoort. Als beginner zul je eerst bewust een object moeten selecteren en dan het Vuurwiel uit het corresponderende kanaal laten stromen. Later kan dat meer spontaan ontstaan. Werk met het gevoelsveld dat het sterkst voor je is totdat je er meer ervaren in bent. Als je fantasie voldoende levendig is, kun je ook werken met een object dat niet fysiek aanwezig is.

Stap 4. Terwijl het vuurwiel draait, rustend op dit object, wees er dan bewust van dat het object alleen door je bewustzijn wordt gecreëerd. Het wordt alleen door bewustzijn in stand gehouden en dat bewustzijn het weer in zichzelf oplost. Anders gezegd: Terwijl je visualiseert dat het draaiende of pulserende Vuurwiel rust op het object van bewustzijn. Nu voel je dat je dit laatste gevuld wordt met Goddelijke energie. Daarbij ervaar je tegelijkertijd  dat het object in feite door je eigen bewustzijn tot stand komt. Je houdt het object vervolgens in een staat van verlichting. Je ervaart daarbij dat zijn ware aard tot stand komt door een vibratie van bewustzijnsenergie. Vervolgens laat je het object volledig in het Vuurwiel oplossen. Dan laat je het Vuurwiel weer via de relevante opening je lichaam binnenstromen. Ervaar dat het Vuurwiel langs de Sushumna-Nadi omhoog vloeit. Uiteindelijk lost het tijdens een lange uitademing in de Leegte bij de Kruin-Chakra van het hoofd op.

Stap 5. Nadat het object is opgelost in het vuurwiel, trek je het weer terug in jezelf. Daarbij rust het in de dynamische stilte van de Absolute Bron (Shiva) van het gehele proces. Anders gezegd: Het Vuurwiel dat naar de Kruin-Chakra is opgestegen raakt verzonken in de diepe stilte van zijn onmetelijke ruimte. Je bevindt je daar in de volmaakte rust van de Bron (Shiva-Bewustzijn), de absolute Basis van dit gehele proces.

Stap 6. Het proces herhaalt zich, behalve dat het object nu de subliminale indruk (saṃskāra) is van het eerdere object. Vervolgens herhaal je dit hele proces stap één tot en met vijf. Je laat daarbij het Vuurwiel het lichaam niet verlaten. Je komt in een proces van subtiel waarnemen zonder dat de Mind zich ervan bewust is, met andere woorden dat de Mind er zich niet mee bemoeit. Bij deze oefening wordt slechts de herinnering aan het object gebruikt als een meditatieve focus.

Deze tantrische, beheerste beoefening zorgt voor meer spirituele bevrijding. Zoals bij elke Tantrische beoefening, brengt volledige beheersing hiervan, bevrijding teweeg.

Statement van Abhinavagupta uit de Tantrasara hoofdstuk vijf:
Door steeds op deze manier meditatief te zijn, ontdek je de hoogste Realiteit. Het continu iteratief proces van Ontstaan (Shersti), toegemeten Tijdsduur (Sthiti) en weer in de Bron oplossen (Sanghara) ervaar je slechts binnen je eigen bewustzijn. Het bestaat uit de vrije en onafhankelijke uitoefening van deze krachten. Wanneer dit volledig wordt beseft, wordt je het Goddelijke. Dus door steeds je Sadhana (dagelijkse spirituele oefening) te beoefenen komen al de verlangde krachten, verworvenheden en spirituele bevrijding op je pad.

Heel veel succes op het prachtige meditatieve pad van Tantra transformatie . . . 


Klik hier voor vorige Artikelen  

Namaste Ingredienten - noodzakelijk bij Tantra - Meditatie is de Essentie

Tantra is het meditatieve pad van transformatie,
daar hoef je echt niets voor te doen,
alleen maar bewust te Zijn.

(c) 2023 Swami Nirav Beej

Klik hier voor vorige Artikelen  

Heel veel succes op het prachtige meditatieve pad van Tantra transformatie . . . 

TantraTempel Ingredienten - noodzakelijk bij Tantra - Meditatie is de Essentie

  
Namastee, ik groet het Goddelijke in je . . . 

Ga in heel diepe meditatie . . .   met heel veel nederigheid . . .    Namasté . . .

TantraTempel - Copyright © 2023 swami Nirav Beej 

Namaste Ingredienten - noodzakelijk bij Tantra - is Essentie

Tantra workshops, retreats en trainingen 

Als je geïnteresseerd bent in een vreugdevol leven met meer kleur en
waarbij je je meer vrij voelt dan kan Tantra een uitkomst zijn. 

Tantra is bewust vanuit je hart in liefdevolle verbinding zijn
waardoor alles samensmelt tot één geheel.


Klussers gevraagd 
We hebben al met een enthousiaste groep Tantra vrienden ontzettend veel werk verzet, hartelijk dank daarvoor. Toch kunnen we nog een aantal mensen gebruiken voor de Tantra Klusdagen op woensdag t/m vrijdag in de weken dat er geen tweedaagse workshop plaats vind. Geboden wordt diverse meditaties, maaltijden en dranken. Het is de bedoeling dat ca. 5 uur per dag (meditatief) gewerkt wordt zonder verdere vergoedingen. De TantraTempel vraagt veel onderhoud en er moeten meditatieve plekken in het bos en diverse looppaden gecreëerd worden. Als je zin hebt om mee te doen neem dan vrijblijvend contact met Nirav op. 

Tantra Verdiepings Workshops 
Middels Tantra workshops en trainingen zoals Tantra Verdiepings Weekenden kunnen stellen en singles in een veilige setting leren meer zelf-liefde, vertrouwen, compassie en liefde naar de ander, je geliefde, te ontdekken en te ervaren. Tevens leer je op een mooie liefdevolle manier je grenzen aan te geven. Hierdoor verkrijg je een diepere intieme connectie met een partner waardoor beiden gelukkiger kunnen worden.  

  
Onthoud altijd:
Bij Tantra gaat het om de ervaring, om de manier van Zijn, van leven, je levenshouding. Je kunt dit niet uit een boekje leren of alleen naar tapes luisteren. Het is een kwestie van je aandacht op het leven, het universum te vestigen, bewust te zijn.

Contact 
Als je op de één of andere manier in Tantra geïnteresseerd bent geraakt en je Tantra verder zou willen onderzoeken, neem dan vrijblijvend contact met ons op. Misschien kunnen we je dan verder op weg helpen.

Klik hier voor vorige Artikelen  


Overzicht aanbod van de TantraTempel

  • Tantra Introductie dag  

    Spotlicht: Introductie dag

    Geheel onverwachts ben ik eind november naar het vrouwenweekend geweest bij de Tantratempel. Het werd een heel mooi, Lees meer

  • Tantra Mini Training  

    Spotlicht: Mini Training

    Zij schreven dan een (soms steenkolen) Engelse versie vanuit hùn spirituele achtergrond. Voor mij komen die vertalingen het dichtst bij de bron van Tantra. Die vertalingen zijn gelardeerd met heel veel fonetisch geschreven Sanskrietwoorden. Lees meer

  • Tantra Jaar Training  

Aanmelden - Boeken Trainingen

Voor meer Info, Aanvraag of Boeking: Stuur een e-mailtje 
Met je voornaam, mobiel nummer, onderwerp, eventuele data met tijdstip en opmerking
Je mag natuurlijk ook even bellen naar Nirav voor persoonlijk contact  06-15521760

Om de donaties zo laag mogelijk te houden werken we met vrijwilligers.
Stuur maar even een e-mailtje of geef een belletje. Je bent van harte welkom!