It seems this browser's JavaScript is down! Please enable it or upgrade to new browser.

(H)erkenning Sutra's 18-7 - Unmesa-Dasa-Nisevana
Spontaan opkomende creatieve Ingevingen

Klik hier voor vorige Artikelen  

De nu beschreven meditatieve oefening is gefocust op het aanvoelen van Spontaan opkomende creatieve Ingevingen. Het is de negende meditatie-oefening uit the Recognition Sutras, hoofdstuk 18-7, Unmeṣa-Daśā-Niṣevaṇa. Hierbij wordt je steeds meer bewust van plotseling, schijnbaar vanuit het niets, opkomende gedachte- of energie-veranderingen.

In deze reeks wordt een aantal relatief eenvoudig toe te passen meditatieve oefeningen besproken die toch heel krachtig zijn. Deze oefeningen zijn zonder de soms bijzonder ingewikkelde tantrische Yoga oefeningen op het gebied van adembeheersing, lastige lichaamshoudingen, uitgebreide visualisaties en dagenlange uitgebreide tantrische rituelen. Deze eenvoudige en krachtige oefeningen zijn een belangrijke verbetering en komen uit de non-dualistische Shaiva (Kaula) Tantra-leer. Het is een versneld pad om, wanneer je er aan toe bent, spirituele vrijheid te kunnen gaan ervaren. In latere artikelen komen de volgende meditatieoefeningen uit de Recognition Sutras aan de orde.

Eerst even een paar opmerkingen: De vage, elliptische en cryptische beschrijving die Ksemaraja bij deze oefeningen in het Sanskriet geeft, is niet een complete meditatie-oefening die je zomaar kunt gebruiken. Deze esoterische oefeningen worden volgens de traditie strikt geheim gehouden. Zij worden traditioneel één op één overgedragen van Meester (Guru) naar een leerling (Sadakha) die er klaar voor is. Maar de tijden zijn veranderd en steeds meer esoterische kennis wordt exoterisch. Mijn weg is een pad van tientallen jaren geweest om door middel van studie, oefenen en diverse Meesters (Guru’s) raadplegen, de meditatie-oefeningen te mogen doorgronden. Deze inzichten  komen uit de Non-Dualistische Shaiva Kaula Tantra.

Voorwerk
Het is van belang voldoende met je Sadhana (dagelijkse spirituele beoefening) bezig te zijn om zo goed mogelijk met meditatie vertrouwd te zijn.

Wanneer de Leerling er klaar voor is, kan spirituele transmissie door de Meester ontstaan

18-7: Unmesa-Dasa-Nisevana (Unmeṣa-Daśā-Niṣevaṇa)
Spontaan opkomende creatieve Ingevingen

Ksemaraja:
De uitdrukking ‘enzovoort’ [in de sūtra] is [verwijst naar] de praktijk van het bijwonen van de ‘ontvouwende’ fase [van elke nieuwe kennis of energietoestand]. Zoals in de stanza's over vibratie wordt gezegd:

[Wanneer men bezig is met één cognitie (leer- en kenvermogen), en een andere (niet-gerelateerde) cognitie ontstaat (spontaan)], zou dat bekend moeten staan ​​als de ‘ontvouwing’ (unmeṣa); men zou zich daar in zichzelf op moeten concentreren.​3.9

De frase ‘enzovoort’ komt af en toe in de Sutras voor. Gezien de weinige woorden die Kṣemarāja gebruikt om deze praktijk te beschrijven, zou je kunnen denken dat het heel simpel moet zijn. Maar in feite is het zo subtiel en zo non-conceptueel dat Kṣemaraja het ongetwijfeld zinloos vond om het in woorden uit te leggen. Dit in termen van het schema van de drie Upāya's (lichaam, hart-mind en spirit) van zijn leraar AbhinavaGupta. Dit inzicht behoort tot de niet-conceptuele Shambava-Upaya (śāmbhava-upāya), waarover weinig kan worden gezegd. Door het toepassen van de te beschrijven meditatie kan je ermee in contact komen en het nauwkeuriger onderzoeken.

Kṣemaraja citeert hierbij opnieuw een vers uit de Stanza's over Vibratie (Spanda-Kārikā) waarbij de technische term ‘Unmeṣa’ wordt gedefinieerd. De vers heeft een impliciet argument dat het fundamentele bewustzijn niet statisch, actieloos en onveranderlijk is. Dit ondanks dat sommige Buddhistische non-dualisten het tegengestelde beweren. Het fundamentele bewustzijn is eerder de bron van de verschillende verschuivingen in de energietoestand, stemming, gedachte of focus, die zich gedurende de dag in het dagelijks leven voordoen. Wat er vaak gebeurd is dat wanneer er een bepaalde gedachte of energie is, er plotseling een totaal andere, niet gerelateerde, gedachte of energie er achteraan komt. Bij Tantrische commentaren gaat men ervan uit dat deze veranderingen van gedachte-treintjes eenvoudigweg je essentie-natuur (svabhāva) zijn. Deze spontane, creatieve veranderingen worden ‘Unmesa’ genoemd. Maar nauwkeuriger verwoord is het de bron van de drang om iemands aandacht in een andere richting te verleggen. Dat gebeurt bij een verlangen om te eten, je uit te strekken, een aantrekkingskracht om uit te reiken naar een andere persoon of wat dan ook. Met andere woorden, het is de bron van de impuls om in een bepaalde algemene richting te verschuiven, zoals naar een uiterlijke activiteit, een innerlijke contemplatie of verbinding. Die wordt dan onmiddellijk op een bepaalde manier door de geconditioneerde lichaam-geest geïnterpreteerd. ‘Unmeṣa’ wordt op verschillende manieren vertaald als ‘creatieve opleving’ of ‘opkomende expansie’ door Alexis Sanderson, ‘ontluikend bewustzijn’ door Paul Muller-Ortega en ‘aanvankelijk ontvouwen’ door Mark Dyczkowski.

Meditatie uitleg:
Maar hoe ziet de meditatieve oefening er nu eigenlijk uit? Het is heel subtiel, omdat we worden uitgenodigd om zo zelfbewust te zijn dat we het gevoel kunnen voelen dat ons diepere bewustzijn op het punt staat een nieuwe gedachte of energietoestand of een of andere verschuiving te produceren. Je kunt het zien als een luchtbel die door het water stijgt voordat het de oppervlakte bereikt of een paar seconden voordat een oprisping plaats vindt, maar dan nog subtieler. Meestal vereist deze beoefening voor de meeste mensen zoveel vertraging en het cultiveren van zo'n continu zelfbewustzijn, dat het alleen gedaan kan worden tijdens een retraite in plaats van in het dagelijkse leven. Maar in de praktijk is het niet de bedoeling dat je je uit de samenleving terugtrekt en ook moet er geen sprake zijn van een obsessieve zelfcontrole. De uitnodiging is geduldig vol verwondering, het meer nieuwsgierig bewust zijn naar de veranderende bewustzijnsstromen in het dagelijks leven.

Meditatie oefening:
Om je hierin te oefenen kun je heel eenvoudig beginnen om regelmatig een net aankomende veranderde verschuiving van een stemming of energietoestand observeren. Belangrijk daarbij is dat je zolang mogelijk bewust van het gevoel bent, al is het slechts een paar seconden, zonder het te interpreteren, labelen of te analyseren.
Heel simpele voorbeelden kunnen zijn: een plotselinge verschuiving van energiek naar moe of omgekeerd, van geen honger naar honger of omgekeerd, van zich ontmoedigd voelen naar een vastberaden gevoel of omgekeerd. Je kent beslist de momenten wanneer je plotseling een geweldig idee of realisatie hebt die spontaan uit het niets ontstaan. Meestal zijn dat de beste ideeën die op die manier tot je zijn gekomen, zonder je zorgen te maken over een probleem.
Om meer met dit verschijnsel in contact te komen is mediteren onontbeerlijk. Door meditatief te zijn worden de stiltes tussen de gedachte-treintjes vergroot waardoor je steeds meer van dit ‘Unmesa’ proces bewust kunt worden. Het voordeel is dat het ontstaan van spontane, inspirerende en schitterende gedachten of energieën steeds makkelijker gaat. Volgens de Stanza's over Vibratie (Spanda-Kārikā) Tantra’s voorkomt het vooral depressie, lethargie, traagheid, verdoving, apathie en/of cynisch pessimisme. Ook leren de Tantra’s je dat wanneer je je machteloos of onverschillig voelt, komt doordat je niet met je aangeboren kracht van je diepere Zelf in contact bent. Tantra noemt dit een vorm van onwetendheid over je werkelijke aard. Stap voor stap wordt je bewust van de ervaring Wie of Wat je in essentie bent, zonder beïnvloeding door de omstandigheden of levenssituatie. Door meer in contact te zijn met de Bron, ervaar je op de lange termijn meer totale energie en ga je ook meer genieten van het leven. Je ervaart daarbij meer zelfvertrouwen, zelfacceptatie en enthousiasme. Op den duur begin je te beseffen dat elke toestand die je ervaart onherleidbaar uniek is en dat alleen het reducerende mentale filter het anders deed lijken. Een hulpmiddel bij deze oefening kan zijn om een aantal keren per dag je ademhaling te vertragen en bij jezelf naar binnen te gaan met de vraag: ‘Hoe voelt het nu op dit moment bij jezelf van binnen?’ Probeer gewoon het antwoord te voelen in plaats van er woorden aan te geven. Je gaat beslist na een paar weken de resultaten ervaren, experimenteer ermee.

Literatuur:

- Recognition Sutras (Pratyabijna-hrdaya) van Rājānaka Ksemaraja door Hareesh Christopher D Wallis
   uitgelegd in zijn vertaling, op audio en video door Hareesh
- Abhinavagupta’s Philosophy of Revelation - Malinilokavarttika I - Jurgen Hanneder
   (beschrijving van het zesde gezicht van Shiva)
- The End of Your (Mind) World - Adyashanti
- The Doctrine of Vibration van Dyczkowski

Heel veel succes op het prachtige meditatieve pad van Tantra transformatie . . . 

Klik hier voor vorige Artikelen  

Namaste Ingredienten - noodzakelijk bij Tantra - Meditatie is de Essentie

Tantra is het meditatieve pad van transformatie,
daar hoef je echt niets voor te doen,
alleen maar bewust te Zijn.

(c) 2020 Swami Nirav Beej

Klik hier voor vorige Artikelen  

Heel veel succes op het prachtige meditatieve pad van Tantra transformatie . . . 

TantraTempel Ingredienten - noodzakelijk bij Tantra - Meditatie is de Essentie

  
Namastee, ik groet het Goddelijke in je . . . 

Ga in heel diepe meditatie . . .   met heel veel nederigheid . . .    Namasté . . .

TantraTempel - Copyright © 2021 swami Nirav Beej 

Namaste Ingredienten - noodzakelijk bij Tantra - is Essentie

Tantra workshops, retreats en trainingen 

Als je geïnteresseerd bent in een vreugdevol leven met meer kleur en
waarbij je je meer vrij voelt dan kan Tantra een uitkomst zijn. 

Tantra is bewust vanuit je hart in liefdevolle verbinding zijn
waardoor alles samensmelt tot één geheel.


Klussers gevraagd 
We hebben al met een enthousiaste groep Tantra vrienden ontzettend veel werk verzet, hartelijk dank daarvoor. Toch kunnen we nog een aantal mensen gebruiken voor de Tantra Klusdagen op woensdag t/m vrijdag in de weken dat er geen tweedaagse workshop plaats vind. Geboden wordt diverse meditaties, maaltijden en dranken. Het is de bedoeling dat ca. 5 uur per dag (meditatief) gewerkt wordt zonder verdere vergoedingen. De TantraTempel vraagt veel onderhoud en er moeten meditatieve plekken in het bos en diverse looppaden gecreëerd worden. Als je zin hebt om mee te doen neem dan vrijblijvend contact met Nirav op. 

Tantra Verdiepings Workshops 
Middels Tantra workshops en trainingen zoals Tantra Verdiepings Weekenden kunnen stellen en singles in een veilige setting leren meer zelf-liefde, vertrouwen, compassie en liefde naar de ander, je geliefde, te ontdekken en te ervaren. Tevens leer je op een mooie liefdevolle manier je grenzen aan te geven. Hierdoor verkrijg je een diepere intieme connectie met een partner waardoor beiden gelukkiger kunnen worden.  

  
Onthoud altijd:
Bij Tantra gaat het om de ervaring, om de manier van Zijn, van leven, je levenshouding. Je kunt dit niet uit een boekje leren of alleen naar tapes luisteren. Het is een kwestie van je aandacht op het leven, het universum te vestigen, bewust te zijn.

Contact 
Als je op de één of andere manier in Tantra geïnteresseerd bent geraakt en je Tantra verder zou willen onderzoeken, neem dan vrijblijvend contact met ons op. Misschien kunnen we je dan verder op weg helpen.

Klik hier voor vorige Artikelen  


Overzicht aanbod van de TantraTempel

  • Tantra Introductie dag  

    Spotlicht: Introductie dag

    Geheel onverwachts ben ik eind november naar het vrouwenweekend geweest bij de Tantratempel. Het werd een heel mooi, Lees meer

  • Tantra Mini Training  

    Spotlicht: Mini Training

    Zij schreven dan een (soms steenkolen) Engelse versie vanuit hùn spirituele achtergrond. Voor mij komen die vertalingen het dichtst bij de bron van Tantra. Die vertalingen zijn gelardeerd met heel veel fonetisch geschreven Sanskrietwoorden. Lees meer

  • Tantra Jaar Training  

Aanmelden - Boeken Trainingen

Voor meer Info, Aanvraag of Boeking: Stuur een e-mailtje 
Met je voornaam, mobiel nummer, onderwerp, eventuele data met tijdstip en opmerking
Je mag natuurlijk ook even bellen naar Nirav voor persoonlijk contact  06-15521760

Om de donaties zo laag mogelijk te houden werken we met vrijwilligers.
Stuur maar even een e-mailtje of geef een belletje. Je bent van harte welkom!