It seems this browser's JavaScript is down! Please enable it or upgrade to new browser.

Heeft Tantra in het westen gefaald?
De Essentie van Tantra

Klik hier voor vorige Artikelen  


Tantra: van bewuste seks naar liefde naar totale vereniging innerlijke man-vrouw naar puur licht

Tantra, in het bijzonder Klassieke Tantra, gaat eigenlijk helemaal niet over seks, erotiek en massage. Dat Tantra vooral om meditatief-zijn en transformatie gaat, komt bij de meesten niet op. Zelfs in India, de bakermat van tantra, zijn de meeste mensen daar tegenwoordig verwesterlijkt.

Bij mijn jarenlange verblijf in India heb ik veel ervaringen bij diverse tantrameesters opgedaan. Honderden tantrarichtingen werden ervaren en onderzocht. Daarnaast deed ik vele jaren uitgebreid literatuuronderzoek in India. Het zoeken was altijd naar literatuur, vertaald door Indiërs die van jongs af aan gewend waren aan Sanskrietgeschriften. Zij schreven dan een (soms steenkolen) Engelse versie vanuit hùn spirituele achtergrond. Voor mij komen die vertalingen het dichtst bij de bron van Tantra. Die vertalingen zijn gelardeerd met heel veel fonetisch geschreven Sanskrietwoorden. Vaak is voor de uitleg van een Sanskrietwoord een halve tot anderhalve pagina in het Engels nodig om het te begrijpen. Pas na jaren onderzoek ben ik begonnen met het lezen van tantraboeken die waren geschreven door westerlingen. Dat was echt een grote verrassing omdat daarin bleek dat de focus op seksualiteit en erotiek was komen te liggen. 
  
Het is erg moeilijk om Sanskriet teksten te vertalen. Het gemis aan de spirituele achtergronden breekt de westerse vertaler op. Het kost vaak voor een vertaler zo’n vijf jaar om een geschrift te vertalen. Dat is echt monnikenwerk waardoor een vertaler meestal niet verder komt dan vijf boeken in zijn hele leven. En dan te beseffen dat een westerling uiteindelijk toch niet echt de kern kan pakken. Nog lastiger is dat sommige verloren gegane Sanskrietteksten al vertaald waren in het Chinees of Tibetaans en vervolgens weer terug vertaald werden in het Sanskriet en daarna in het Engels. Je kunt je voorstellen wat er dan nog overblijft van de oorspronkelijke tekst.
  
Wat ging er mis
Eén van de eerste redenen dat het inzicht over Tantra totaal de plank mis sloeg, is dat de westerse ontdekkingsreizigers, wetenschappers en schriftgeleerden die de oude tantrische meesters ondervroegen totaal geen benul hadden van de spirituele achtergronden. Daarbij lieten de tantrameesters niet het achterste van hun tong zien. Zij voorzagen (terecht) dat Tantra veelal niet begrepen gaat worden. Daardoor vertelden zij de meest diepgaande tantrische rituelen en meditaties in een soort schemertaal. 
Iemand zonder spirituele achtergronden die de tekst dan leest, kon eigenlijk nooit goed begrijpen wat er bedoeld werd. Daarvoor moet er een tantrameester aan te pas komen waarbij een meester-volgeling verhouding ontstaat. Maar westerlingen zijn daar vaak niet in geïnteresseerd. Het moet allemaal snel, efficiënt en doelgericht zijn. Daarbij past geen lange weg van intense meditatie, transformatie en begeleiding door een meester. 
Doordat meditatief-zijn bij de westerling geen focus heeft, bleef Tantra in de lagere seksualiteit hangen. Met seksualiteit zelf is niets mis, het is uiteindelijk onze natuurlijke ontstaansgrond, onze levenskracht, maar sta de seksuele energie toe te mogen verfijnen (transformeren) naar hogere vormen. Als resultaat ga je seks en seksuele energie als iets heel normaals ervaren, het heeft geen bijzondere focus meer, net zoals bij ademen, eten, bewegen, enz.
  
Als je van een tekortkoming bij Tantra wilt spreken, is dat Tantra wel enkele therapeutische aspecten in zich draagt, maar daarin niet helemaal volledig is. Tantra kent geen specifieke methodes om de mens van zijn vaak verwrongen en onderdrukte seksuele ideeën te verlossen. Daarnaast gaat Tantra ervan uit dat een beoefenaar een meditatieve houding heeft. Maar westerlingen zijn veel te gehaast, rennen zichzelf voorbij en hebben nauwelijks rust om naar binnen te keren en de diepste innerlijke kern (wezen) te doorgronden. 
  
Het tantrapad 
Natuurlijk heeft Tantra zelf niet gefaald. Het zijn de mensen die de tantravisie (nog) niet kunnen begrijpen. Als de wereldbevolking de ware intentie van Tantra zou volgen, is er geen frustratie, perversiteit, ruzie, oorlog en lijden meer. Maar dat kan nog lang duren voordat de mensheid zover is. Uiteindelijk is Tantra één van de meest vredige en liefdevolle levenshoudingen. Tantra is oorspronkelijk ontstaan door het ontworstelen aan van hoger hand opgelegde, vaak valse en misdadige, overtuigingen, ideeën en dogma’s. In India ging het om het kasten-systeem en de macht van de religieuze leiders. Tantra geeft enorme vrijheid, vrij van jezelf, vrij van de ander en vrij van allerlei beperkingen. Ook kent Tantra methodes om je de werkelijkheid te laten ervaren zonder tussenkomst van enige interpretatie van de mind. Direct ervaren zonder er enig concept of label aan te hangen en zonder enig oordeel van goed of slecht. Tantra leert de beoefenaar het leven in zijn totaliteit te ervaren en te accepteren. Tantra heeft daarbij geen intellectuele houding maar gaat voor de directe beleving, weten zonder enige twijfel.
  
Wie in de tantravisie is geïnteresseerd moet het nodige voorwerk doen. Daarbij hoort, naast het meditatief-zijn, dat er voldoende aan zichzelf wordt gewerkt door het volgen van workshops of trainingen op het gebied van bijvoorbeeld emotioneel lichaamswerk, sexual grounding en sexual awareness. Het doorgronden en kennen van je seksueel beleven en bewust zijn van de seksuele energieën horen daarbij. Heel bewust zijn van wat er tijdens het vrijen gebeurt en nog meer bewust zijn van wat er tijdens een orgasme gebeurt. Sla deze meditaties vooral niet over.
  
Daarbij komt intense meditatie aan de beurt. Meditatief-zijn is het belangrijkste ingrediënt bij Tantra. Het doen van meditaties is een voorbereiding om meditatief-zijn te kunnen laten ontstaan. Tijdens het doen van een meditatie kan een glimp van meditatief-zijn worden ervaren. In de loop van jaren kan dan een permanent meditatieve staat ontstaan. Tijdens het meditatieve proces of daarna is het pas zinnig om met tantrische methoden en technieken in de weer te gaan.
  
De laatste tientallen jaren is een opmerkelijke richting ingeslagen. Als je iemand vraagt wat Tantra inhoudt, wordt meestal aangegeven dat het om seks, erotiek en massage draait. Dat het eigenlijk alleen om meditatief-zijn en transformatie gaat, komt bij de meesten niet op. Zelfs in India, de bakermat van tantra, zijn de meeste mensen daar tegenwoordig verwesterlijkt. Het is dan ook heel riskant om tegenwoordig een Indiër om de uitleg over Tantra te vragen. Natuurlijk zijn er zuivere instellingen zoals de gerenommeerde Bihar School of (Tantric) Yoga en diverse (Tibetaans) Boeddhistische Tantra scholen.
  
In het kort kan het tantrische pad als volgt aangegeven worden: 
Ten eerste de noodzakelijke voorbereiding door het doen van meditaties om meer bewust te worden van het denken, emoties, concepten, energieën, enz. Dan het werken aan jezelf om van allerlei frustraties, lichamelijke en psychische ongemakken bevrijd te worden. Daarna of in de loop van deze processen is het pas zinnig om met tantrische methodieken aan de gang te gaan.
  
Het Tantra-pad zelf is heel globaal in vier opvolgende fasen op te delen. 
Ten eerste het helemaal doorgronden wat seksuele energie inhoudt. Dit is de laagste fase waarbij seksualiteit zo bewust mogelijk doorleefd wordt. Deze fase is meer instinctief, dierlijk en werkt met meer grove energieën. 
  
De tweede fase gaat meer over liefde, het vanuit het hart in verbinding komen met een externe partner. Seks en lichamelijkheid gaan hierbij meer naar de achtergrond. 
In de derde fase worden de energieën verder verfijnd. Hier is een externe partner geen noodzaak meer. Het gaat daarbij ook voorbij het hart. De totale, goddelijke, vereniging van de innerlijke vrouw met de innerlijke man krijgt de focus. Er is alleen nog verbinding met het goddelijke, het wordt eigenlijk een gebed. 
  
Bij de laatste fase is er alleen nog vredige, meditatieve stilte. Men is volledig voorbij de seks, het hart, innerlijke man-vrouw vereniging en het gebed. Alles is getransformeerd, niets heeft meer enige focus, er is alleen nog leegte. Hier zijn we bij de ware intentie van Tantra terecht gekomen.

Swami Nirav Beej of Nirav (1946) is sinds 1982 dagelijks intensief met de Tantravisie bezig. ‘Mijn eerste kennismaking was met het boek ‘Tantra leven in vrijheid’ van Osho. Na jaren omzwervingen in Tantraland is deze zienswijze de basis van mijn tantrameditatiecentrum de TantraTempel geworden. Daarnaast worden meditaties, transformatie oefeningen en inzichten gebruikt van Swami Satyananda Saraswati en het taoïsme. Voor mij waren de belangrijkste tantrameesters: Osho, Sunyata Saraswati, N.N. Bhattacharyya, Dalai Lama, Rabhgias Rinpoche, Sures Chandra Banerji en vele anderen. Daarnaast heb ik bij tientallen Advaita Vedanta meesters gemediteerd. De Advaita Vedanta leer (non-dualiteit) heeft heel veel verbindingen met Tantra.
Meer Info: 
www.TantraTempel.nl.  06-15521760 
  
Meer over tantra
Goede tantraboeken die door Indiërs zijn geschreven:
- Tantra Darshan van Swami Niranjanananda Saraswati, Yoga Publications Trust, Munger, 
Bihar School of (Tantric) Yoga, India. 
Een absolute aanrader als je echt in Tantra geïnteresseerd bent. 
Dit boek is bij de TantraTempel te koop voor € 23,85 excl verzendkosten; 
- Alle tantraboeken van Osho. 
Daarnaast komt zijn tantrische visie in bijna al z’n boeken steeds naar voren; 
- The New Guide to Dakini Land, Geshe Kelsang Gyatso, 
The Highest Yoga Tantra Practice of Buddha Vajrayogini; 
- Introductie in tantra, Lama Thubten Yeshe, een visie van heelheid; 
- Tantra in Tibet, Tsong Kha Pa, H.H. the Dalai Lama Tsong-Ka-Pa & Tson-Kha-Pa; 
- Mahamudra Tantra, Geshe Kelsang Gyatso & Kelsang Gyatso Geshe; 
- The Dawn Of Tantra, Chogyam Trungpa, Herbert V. Guenther & 
Trungpa Tulku Chogyam Trungpa; 
- Encyclopaedia of Buddhist Tantra, Edited by Sadhu Santideva. 2001, 5 Volumes; 
- Tantrabhidhana, A Tantric Lexicon, N. N. Bhattacharyya. 2002; 
- History of the Tantric Religion, Dr. N.N. Bhattacharyya, (er is een dunne en dikke uitgave); 
- Brief History of Tantra Literature, Sures Chandra Banerji.

Internet Video’s: 
- Interview met Tantra Master Sunyata Saraswati door Dr Jude Johnson: 
www.youtube.com/watch?v=bUXKokhXgk8 
- Waking from the Trance, Stephen Wolinski:
www.youtube.com/watch?v=QxRv8OR7G9o 
( Talk in the beginning about Vigyan Bhairav Tantra )

Klik hier voor vorige Artikelen  

Heel veel succes op het meditatieve pad van Tantra . . . 

TantraTempel Ingredienten - noodzakelijk bij Tantra - Meditatie is de Essentie

  
Namastee, ik groet het Goddelijke in je . . . 

Ga in heel diepe meditatie . . .   met heel veel nederigheid . . .    Namasté . . .

TantraTempel - Copyright © 2014 swami Nirav Beej 

Namaste tantrisch super bewustzijn

Tantra workshops, retreats en trainingen 

Als je geïnteresseerd bent in een vreugdevol leven met meer kleur en
waarbij je je meer vrij voelt dan kan Tantra een uitkomst zijn. 

Tantra is bewust vanuit je hart in liefdevolle verbinding zijn
waardoor alles samensmelt tot één geheel.


Klussers gevraagd 
We hebben al met een enthousiaste groep Tantra vrienden ontzettend veel werk verzet, hartelijk dank daarvoor. Toch kunnen we nog een aantal mensen gebruiken voor de Tantra Klusdagen op woensdag t/m vrijdag in de weken dat er geen tweedaagse workshop plaats vind. Geboden wordt diverse meditaties, maaltijden en dranken. Het is de bedoeling dat ca. 5 uur per dag (meditatief) gewerkt wordt zonder verdere vergoedingen. De TantraTempel vraagt veel onderhoud en er moeten meditatieve plekken in het bos en diverse looppaden gecreëerd worden. Als je zin hebt om mee te doen neem dan vrijblijvend contact met Nirav op. 

Tantra Verdiepings Workshops 
Middels Tantra workshops en trainingen zoals Tantra Verdiepings Weekenden kunnen stellen en singles in een veilige setting leren meer zelf-liefde, vertrouwen, compassie en liefde naar de ander, je geliefde, te ontdekken en te ervaren. Tevens leer je op een mooie liefdevolle manier je grenzen aan te geven. Hierdoor verkrijg je een diepere intieme connectie met een partner waardoor beiden gelukkiger kunnen worden.  

  
Onthoud altijd:
Bij Tantra gaat het om de ervaring, om de manier van Zijn, van leven, je levenshouding. Je kunt dit niet uit een boekje leren of alleen naar tapes luisteren. Het is een kwestie van je aandacht op het leven, het universum te vestigen, bewust te zijn.

Contact 
Als je op de één of andere manier in Tantra geïnteresseerd bent geraakt en je Tantra verder zou willen onderzoeken, neem dan vrijblijvend contact met ons op. Misschien kunnen we je dan verder op weg helpen.


Klik hier voor vorige Artikelen  


Overzicht aanbod van de TantraTempel

  • Tantra Introductie dag  

    Spotlicht: Introductie dag

    Geheel onverwachts ben ik eind november naar het vrouwenweekend geweest bij de Tantratempel. Het werd een heel mooi, Lees meer

  • Tantra Mini Training  

    Spotlicht: Mini Training

    Zij schreven dan een (soms steenkolen) Engelse versie vanuit hùn spirituele achtergrond. Voor mij komen die vertalingen het dichtst bij de bron van Tantra. Die vertalingen zijn gelardeerd met heel veel fonetisch geschreven Sanskrietwoorden. Lees meer

  • Tantra Jaar Training  

Aanmelden - Boeken Trainingen

Voor meer Info, Aanvraag of Boeking: Stuur een e-mailtje 
Met je voornaam, mobiel nummer, onderwerp, eventuele data met tijdstip en opmerking
Je mag natuurlijk ook even bellen naar Nirav voor persoonlijk contact  06-15521760

Om de donaties zo laag mogelijk te houden werken we met vrijwilligers.
Stuur maar even een e-mailtje of geef een belletje. Je bent van harte welkom!