It seems this browser's JavaScript is down! Please enable it or upgrade to new browser.

Basis-Ingrediënten Tantra - Deel 1 Asana - Lichaamshoudingen

Klik hier voor vorige Artikelen  

Zoals in het vorige artikel aangegeven, is er een aantal praktische basis-ingrediënten om Tantra redelijk te kunnen beoefenen. Er wordt gestart met asana's, houdingen die het fysieke lichaam kunnen reinigen. De Padmasana, een zit-asana, wordt in dit artikel wat uitgebreider beschreven. Over de diverse asana's kun je hele boekwerken bestuderen, we houden het hier zo kort mogelijk. Daarnaast wordt een aantal relevante oefeningen gegeven zodat het een redelijk totaal-starterspakketje is geworden waar je een maand mee kunt oefenen. De bijkomende oefeningen worden summier beschreven. Maar voordat je begint is het goed om eerst het artikel te lezen over de essentie van Tantra en daarna eventueel een aantal andere artikelen.

Asanas

enkele Asana's bij Yoga en Tantra   Hier staat een aantal mogelijke asana's afgebeeld.
Alles bij elkaar zijn er meer dan honderd verschillende asana's (lig-, zit-, sta-, rek- en strek asana's) die allemaal hun eigen specifieke voordeel voor en uitwerking op het lichaam kunnen hebben.


Meditatief zijn is één van de belangrijkste voorwaarden bij Tantra. Om meditatief te worden is het belangrijk om te starten met diverse vormen van meditatie. Bij de meeste meditaties moet je minstens een half tot een uur stil kunnen zitten. Om meditatief te kunnen zitten, is er een achttal asana's ontwikkeld. Alles bij elkaar zijn er meer dan honderd verschillende asana's (lig-, zit-, sta-, rek- en strek asana's) die allemaal hun eigen specifieke voordeel en uitwerking hebben. Hier wordt de belangrijkste zit-asana besproken, de Padmasana, omdat deze voor de meeste westerlingen de beste meditatieve zit-houding is. Deze manier van zitten bevordert de fysieke en mentale rust. Het is in het begin even oefenen maar na een aantal keren ga je merken dat je steeds meer comfortabel en meditatief kunt zitten dan in andere zithoudingen. Mocht deze zit-asana te lastig voor je zijn, maak er geen probleem van, zie de tekst onderaan dit artikel.

Meditatieve Zit-Asanas
Het is heel belangrijk dat je bij diverse meditaties, adem- en transformatie-oefeningen minstens een half uur tot een uur in één houding comfortabel, stabiel en stevig gegrond kunt zitten. Om meer bij jezelf naar binnen te kunnen gaan, jezelf beter leren kennen en de aandacht van omgevingsindrukken naar je innerlijke te brengen, moet je zonder lichamelijke pijn en andere ongemakkelijkheden kunnen zitten zonder in slaap te vallen. Er bestaan ook lig-asana's, maar deze worden niet aanbevolen omdat je zo relaxed raakt dat je te gemakkelijk in slaap valt. Bij meditatie gaat het er juist om zo relaxed mogelijk te zijn terwijl je zo intens mogelijk waakzaam, aandachtig en alert bent.

Er zijn de volgende bekende zit-asana's:

Zit Asana's - Padmasana & Siddhasana

1. Padmasana - Lotuszit
2. Siddhasana - Volmaakt-bruikbare houding voor mannen

 

Zit Asana's-SiddhaYoniAsana & Swastikasana

3. Siddha yoni asana - Volmaakt-bruikbare houding voor vrouwen
4. Swastikasana - Voordelige houding

 

Zit Asana's - ArdhaPadmasana & Vajrasana

5. Ardha Padmasana - Halve Lotuszit
6. Vajrasana - Thunderbolt / Diamant houding

 

Zit Asana's - Veerasana & Sukhasana

7. Veerasana - Helden houding
8. Sukhasana - Gemakkelijke houding

Algemene regels bij zit-asana's
Er is een aantal algemene regels die voor vrijwel alle zit- of meditatieve asana's gelden. De rug wordt zo recht mogelijk gehouden, het hoofd recht op de romp en de kin een klein beetje richting borst. Hierdoor kun je zo vrij mogelijk ademen (pranayama) omdat borst, middenrif en buik soepel en vrij kunnen bewegen. Verder krijg je minder last van rugpijn als de ruggengraat recht en ontspannen wordt gehouden. Het is daarbij geen goed idee om de rug en het hoofd krampachtig te recht te houden. Daarnaast zit je comfortabel, stabiel en stevig gegrond. Het beste is dat de knieën bij de gevouwen en gekruiste benen de grond raken. Zo krijg je een stabiele drie-punts basis, de billen en de twee knieën. De armen hangen relaxed langs het lichaam en handen liggen relaxed op de knieën of in je schoot. Bij sommige asana's houd je de armen en/of de handen in een speciale (hand)mudra. Tijdens het zitten is het de bedoeling dat je niet met allerlei pijntjes en ongemakken van je lichaam bezig bent. Kies daarvoor de asana die op dat moment het beste bij je past. Na enige tijd kun je overgaan op een meer geavanceerde asana.

Voorbereiding voor de zit-asana's

Asana voorbereidende oefening - Enkels soepel maken   Voorbereiding om tot een zit-Asana te kunnen komen, bijvoorbeeld de Padmasana.

Ga zitten
Een been gestrekt
Andere been gebogen
Voet boven op dijbeen
Zo dicht mogelijk tegen buik
Voet / Enkel roteren


Voor de meeste westerlingen is het een uitdaging om met gekruiste benen op de grond te zitten. De knieën (kniegewrichten) en heupen zijn daarvoor vaak veel te stijf. Enige oefening baart kunst, te beginnen met de juiste positieve instelling dat je het zeker gaat lukken. Je begint eerst met een aantal voorbereidende zit-asana oefeningen. Je zit en buigt een been over het gestrekte andere been. Probeer de voet zo dicht mogelijk bij de onderbuik te brengen. Dan roteer je het enkelgewricht een tiental keren zowel links als rechts om. Geef jezelf de instructie dat je enkels steeds losser worden. Daarna doe je hetzelfde met het andere been. Als het te oncomfortabel wordt, strek je direct rustig je benen. Je mag bij deze oefeningen absoluut niets forceren en helemaal de kwetsbare knieën niet. Dat geldt voor alle houdingen, meditaties, transformatie- en adem-oefeningen. Het is nuttig deze oefeningen te doen voordat je met de asana's begint. Meditaties en transformaties werken niet als je wordt afgeleid door allerlei fysieke pijntjes. Oefen dit elke dag een paar minuten gedurende een paar weken of maanden. Al spoedig ga je merken dat het je steeds makkelijker afgaat. Dan pas ga je proberen in de Sukhasana te zitten, al is het maar voor een paar seconden. Wees geduldig, zorgzaam voor je lichaam en oefen zonder stress of forceren.
Zie voor voorbereiding:
http://www.yogajournal.com/article/beginners/padmasana-preparation/ 

Padmasana

Gemakkelijke zit-Asana - Lotus-Padmasana   Zit-Asana Padmasana
Voetzolen wijzen omhoog
Rustend op de dijbenen
Hielen tegen de onderbuik


Deze zit-asana is één van de meest aanbevolen asana's. Na voldoende oefening ga je merken dat in deze asana je beter de adem, meditatie- en transformatie-oefeningen kunt doen dan in welke andere houding ook. Zit in een goed geventileerde en voldoende warme ruimte. Gebruik een (yoga) matje of een opgevouwen deken en eventueel een meditatiekussen. Voor de houding zie het plaatje. Buig eerst een onderbeen over de tegenovergestelde dij. De voetzool wijst omhoog en rust op het dijbeen. De hiel maakt contact met de onderbuik. Als je comfortabel zit, doe dan hetzelfde met het andere been. Probeer de knieën relaxed op de grond te laten rusten. Houd de rug zo recht mogelijk en laat het hoofd recht op de romp staan met de kin een heel klein stukje richting borst. Relax je armen langs het lichaam en laat de handen op de knieën of in de schoot rusten. Je kunt de handen in één van de vele hand-mudras houden, deze worden in een ander volgend artikel besproken. Probeer uit wat het beste bij je past, de rechter of de linker voet op een dijbeen. Probeer bij deze houding zo stil mogelijk te zitten.

Mocht deze Padmasana in het begin helemaal niet lukken, ga dan zitten met gestrekte benen naar voren. Daarbij kun je tegen een muur rusten om de rug te ondersteunen en redelijk rechtop te houden. Het is wel belangrijk je rug zo recht mogelijk te houden om de Kundalini energie langs de ruggengraat makkelijker te laten stromen. Je kunt ook starten met het zitten op een (comfortabele) stoel. Dit wordt niet aanbevolen omdat je al snel een ongemakkelijke houding gaat aannemen, inzakt en makkelijk in slaap kunt vallen. Maar belangrijk bij meditatieve en transformatieve oefeningen blijft dat je aandacht niet te veel wordt afgeleid door fysieke pijnen.

Voor uitgebreide instructies en uitleg, zie het meest authentieke naslagwerk over adem-, meditatie- en transformatie-oefeningen: A Systematic Course in the Ancient Tantric Techniques of Yoga and Kriya door Swami Satyananda Saraswati, uitgegeven bij de Yoga Publications Trust te Munger in Bihar India.  


Klik hier voor een artikel over Saraha  

Klik hier voor vorige Artikelen  

.

Tantra meditatie naar transformatie verlichting


Tantra is het meditatieve pad van transformatie,
daar hoef je echt niets voor te doen,
alleen maar bewust te Zijn.

(c) 2016 Swami Nirav Beej

Klik hier voor vorige Artikelen  

Heel veel succes op het prachtige meditatieve pad van Tantra transformatie . . . 


TantraTempel Boeda ogen van meditatie

  
Namastee, ik groet het Goddelijke in je . . . 

Ga in heel diepe meditatie . . .   met heel veel nederigheid . . .    Namasté . . .

TantraTempel - Copyright © 2016 swami Nirav Beej 

Namaste Asana - Lotus-Padmasana

Tantra workshops, retreats en trainingen 

Als je geïnteresseerd bent in een vreugdevol leven met meer kleur en
waarbij je je meer vrij voelt dan kan Tantra een uitkomst zijn. 

Tantra is bewust vanuit je hart in liefdevolle verbinding zijn
waardoor alles samensmelt tot één geheel.


Klussers gevraagd 
We hebben al met een enthousiaste groep Tantra vrienden ontzettend veel werk verzet, hartelijk dank daarvoor. Toch kunnen we nog een aantal mensen gebruiken voor de Tantra Klusdagen op woensdag t/m vrijdag in de weken dat er geen tweedaagse workshop plaats vind. Geboden wordt diverse meditaties, maaltijden en dranken. Het is de bedoeling dat ca. 5 uur per dag (meditatief) gewerkt wordt zonder verdere vergoedingen. De TantraTempel vraagd veel onderhoud en er moeten meditatieve plekken in het bos en diverse looppaden gecreëerd worden. Als je zin hebt om mee te doen neem dan vrijblijvend contact met Nirav op. 

Tantra Verdiepings Evenementen  
Middels Tantra retreats, trainingen en workshops zoals Tantra Verdiepings Weekenden kunnen stellen en singles in een veilige setting leren meer zelf-liefde, vertrouwen, compassie en liefde naar de ander, jezelf, te ontdekken en te ervaren. Tevens leer je op een mooie liefdevolle manier jezelf beter te leren kennen en meer tot je wezenlijke essentie, je werkelijke kern, te komen.  

  
Onthoud altijd:
Bij Tantra gaat het om de ervaring, om de manier van Zijn, van leven, je levenshouding. Je kunt dit niet uit een boekje leren of alleen naar audio luisteren. Het is een kwestie van je aandacht op het leven, het universum te vestigen, bewust te Zijn.

Contact 
Als je op de één of andere manier in Tantra geïnteresseerd bent geraakt en je Tantra verder zou willen onderzoeken, neem dan vrijblijvend contact met ons op. Misschien kunnen we je dan verder op weg helpen.

Klik hier voor vorige Artikelen  


Overzicht aanbod van de TantraTempel

  • Tantra Introductie dag  

    Spotlicht: Introductie dag

    Geheel onverwachts ben ik eind november naar het vrouwenweekend geweest bij de Tantratempel. Het werd een heel mooi, Lees meer

  • Tantra Mini Training  

    Spotlicht: Mini Training

    Zij schreven dan een (soms steenkolen) Engelse versie vanuit hùn spirituele achtergrond. Voor mij komen die vertalingen het dichtst bij de bron van Tantra. Die vertalingen zijn gelardeerd met heel veel fonetisch geschreven Sanskrietwoorden. Lees meer

  • Tantra Jaar Training  

Aanmelden - Boeken Trainingen

Voor meer Info, Aanvraag of Boeking: Stuur een e-mailtje 
Met je voornaam, mobiel nummer, onderwerp, eventuele data met tijdstip en opmerking
Je mag natuurlijk ook even bellen naar Nirav voor persoonlijk contact  06-15521760

Om de donaties zo laag mogelijk te houden werken we met vrijwilligers.
Stuur maar even een e-mailtje of geef een belletje. Je bent van harte welkom!